Home | Latest Answers | ‘Abdullah ibn Mas’ud (radiyallahu ‘anhu) prefers to bite on coal rather than express displeasure at taqdir

‘Abdullah ibn Mas’ud (radiyallahu ‘anhu) prefers to bite on coal rather than express displeasure at taqdir

Question

Who is this statement attributed to and could you mention the reference?

لأن أعض على جمرة حتى تبرد أحب إلي من أن أقول لشيء قد قضاه الله ليته لم يكن

 

Answer

This narration is recorded in Kitabuz Zuhd of Imam Abu Dawud (rahimahullah), as the statement of Sayyiduna ‘Abdullah ibn Mas’ud (radiyallahu ‘anhu)

(Kitabuz Zuhd, pg. 197)

 

Imam Tabarani (rahimahullah) has also recorded this narration with slight variation in the wording.

(Al Mu’jamul Kabir, Hadith: 9171, Majma’uz Zawaid, vol. 7 pg. 207. Also see: Musannaf Ibn Abi Shaybah: 35709)

 

Translation

It is more beloved to me to bite onto a burning coal until it cools, rather than saying upon something that Allah had decreed ‘If only it did not happen.’

 

And Allah Ta’ala Knows best.

 

Answered by: Moulana Suhail Motala

 

Approved by: Moulana Muhammad Abasoomar

 

Checked by: Moulana Haroon Abasoomar

__________

التخريج من المصادر العربية

كتاب الزهد لأبي داود (١٩٧): حدثنا أبو داود قال: نا هناد بن السري، قال: نا أبو بكر، عن أبي حصين، عن يحيى بن وثاب، عن مسروق، قال: قال عبد الله: لأن أعض على جمرة حتى تبرد أحب إلي من أن أقول لشيء قد قضاه الله: ليته لم يكن.

المعجم الكبير للطبراني (٩١٧١): حدثنا علي بن عبد العزيز، ثنا أبو نعيم، ثنا المسعودي، عن أبي حصين، عن عبد الله بن باباه، قال: قال عبد الله: «لأن يعض أحدكم على جمرة حتى تبرد، أو يمسك عليها حتى تبرد، خير من أن يقول لأمر قضاه الله ليته لم يكن».

مجمع الزوائد (٧/ ٢٠٧):  عن عبد الله – يعني ابن مسعود – قال: لأن يقبض أحدكم على جمرة حتى تبرد خير له من أن يقول لأمر قضاه الله: ليته لم يكن.

رواه الطبراني، وفيه المسعودي وقد اختلط.

مصنف ابن أبي شيبة (٣٥٧٠٩): حدثنا ابن علية، عن أيوب وابن أبي عروبة ، عن أبي معشر ، عن إبراهيم ، قال : قال الأسود : لأن أعض على جمرة أحب إلي من أن أقرأ خلف إمام أعلم أنه يقرأ.