Another Hadith on the virtue of a large congregation in Janazah Salah

Question

Is this Hadith authentic?

Rasulullah (sallallahu ‘alayhi wa sallam) said:

“If a group of Muslims numbering one hundred, offer Janazah Salah over a dead person all of them interceding for him, their intercession for him will be accepted.”

 

Answer

Imam Muslim (rahimahullah) has recorded this Hadith in his Sahih, on the authority of Sayyidah ‘Aaishah (radiyallahu ‘anha). The Hadith is therefore authentic.

(Sahih Muslim, Hadith: 947)

 

Other narrations in Sunan Tirmidhi and Sahih Muslim suggest that if forty people or three rows perform a person’s Janazah, Allah Ta’ala will accept their intercession on his behalf.

‘Allamah Nawawi (rahimahullah) states that whichever one is found; three rows, forty people or one hundred people, [insha Allah], their intercession will be accepted on behalf of the deceased.

(Sahih Muslim with Al Minhaj, Hadith: 2195)

 

And Allah Ta’ala Knows best.

 

Answered by: Moulana Suhail Motala

 

Approved by: Moulana Muhammad Abasoomar

__________

التخريج من المصادر العربية

صحيح مسلم (٩٤٧): حدثنا الحسن بن عيسى، حدثنا ابن المبارك، أخبرنا سلام بن أبي مطيع، عن أيوب، عن أبي قلابة، عن عبد الله بن يزيد، رضيع عائشة، عن عائشة، عن النبي صلى الله عليه وسلم قال: «ما من ميت تصلي عليه أمة من المسلمين يبلغون مائة، كلهم يشفعون له، إلا شفعوا فيه»، قال: فحدثت به شعيب بن الحبحاب فقال: حدثني به أنس بن مالك، عن النبي صلى الله عليه وسلم.

شرح النووي على مسلم (٢١٩٥): وفي رواية ما من رجل يموت فيقوم على جنازته أربعون رجلا لا يشركون بالله شيئا إلا شفعهم الله فيه وفي حديث آخر ثلاثة صفوف رواه أصحاب السنن قال القاضي قيل هذه الأحاديث خرجت أجوبة لسائلين سألوا عن ذلك فأجاب كل واحد منهم عن سؤاله هذا كلام القاضي ويحتمل أن يكون النبي صلى الله عليه وسلم أخبر بقبول شفاعة مائة فأخبر به ثم بقبول شفاعة أربعين ثم ثلاث صفوف وإن قل عددهم فأخبر به ويحتمل أيضا أن يقال هذا مفهوم عدد ولا يحتج به جماهير الأصوليين فلا يلزم من الإخبار عن قبول شفاعة مائة منع قبول ما دون ذلك وكذا في الأربعين مع ثلاثة صفوف وحينئذ كل الأحاديث معمول بها ويحصل الشفاعة بأقل الأمرين من ثلاثة صفوف وأربعين.