Blessed footsteps

Question

Please provide the reference and authenticity of the narration which states that an Angel calls out, “Your footsteps are good” when visiting the sick.

Answer

Sayyiduna Abu Hurayrah (radiyallahu ‘anhu) reports that Rasulullah (sallallahu ‘alayhi wa sallam) said:

“Whomsoever visits a sick person or visits his brother for the sake of Allah, a caller calls out, ‘You have done good, your footsteps are blessed and you have prepared an abode in Jannah”

(Sunan Tirmidhi, Hadith: 2008, Sunan Ibn Majah, Hadith: 1443 and Sahih Ibn Hibban; Al Ihsan, Hadith: 2961 with slight variation in the words)

 

Imam Tirmidhi has graded the Hadith sound (hasan).

 

 

And Allah Ta’ala knows best.

 

Answered by: Moulana Suhail Motala

 

Approved by: Moulana Muhammad Abasoomar

 

Checked by: Moulana Haroon Abasoomar

__________

التخريج من المصادر العربية

سنن الترمذي (٢٠٠٨): حدثنا محمد بن بشار، والحسين بن أبي كبشة البصري، قالا: حدثنا يوسف بن يعقوب السدوسي قال: حدثنا أبو سنان القسملي هو الشامي، عن عثمان بن أبي سودة، عن أبي هريرة قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: «من عاد مريضا أو زار أخا له في الله ناداه مناد أن طبت وطاب ممشاك وتبوأت من الجنة منزلا».

 هذا حديث غريب وأبو سنان اسمه عيسى بن سنان، وقد روى حماد بن سلمة، عن ثابت، عن أبي رافع، عن أبي هريرة، عن النبي صلى الله عليه وسلم شيئا من هذا .

سنن ابن ماجه (١٤٤٣): حدثنا محمد بن بشار قال: حدثنا يوسف بن يعقوب قال: حدثنا أبو سنان القسملي، عن عثمان بن أبي سودة، عن أبي هريرة، قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: «من عاد مريضا، نادى مناد من السماء: طبت، وطاب ممشاك، وتبوأت من الجنة منزلا» .

صحيح ابن حبان: الإحسان (٢٩٦١): أخبرنا عمران بن موسى بن مجاشع، قال: حدثنا عبد الواحد بن غياث، قال: حدثنا حماد بن سلمة، عن أبي سنان، عن عثمان بن أبي سودة، عن أبي هريرة، عن النبي صلى الله عليه وسلم قال: «إذا عاد المسلم أخاه المسلم، أو زاره قال الله تبارك وتعالى: طبت وطاب ممشاك، وتبوأت منزلا في الجنة».

قال أبو حاتم: «أبو سنان هذا هو الشيباني اسمه سعيد بن سنان، وأبو سنان الكوفي اسمه ضرار بن مرة» .