Ibn ‘Abbas (radiyallahu ‘anhuma) on adorning himself for his wife

Question

Could you kindly reference this narration?

Sayyiduna ‘Abdullah Ibn Abbas (radiyallahu ‘anhuma) said:

“I love to adorn myself and smarten up for my wife just as I desire her to adorn herself for me, for Allah Ta’ala says, ‘And [women] have rights similar to those that [men have over them which should be fulfilled] with kindness’ (Surah Al Baqarah, Verse: 228)”

 

Answer

Imam Abu Bakr ibn Abi Shaybah, Imam Tabari and Imam Ibn Abi Hatim (rahimahumullah) have recorded this statement of Sayyiduna ‘Abdullah ibn ‘Abbas (radiyallahu ‘anhuma).

(Musannaf Ibn Abi Shaybah, 19608, Tafsir Tabari and Tafsir Ibn Abi Hatim, Surah Al Baqarah, Verse: 228. Also see Tafsir Ibn Kathir)

 

And Allah Ta’ala knows best.

 

Answered by: Moulana Suhail Motala

 

Approved by: Moulana Muhammad Abasoomar

 

Checked by: Moulana Haroon Abasoomar

__________

التخريج من المصادر العربية

مصنف ابن أبي شيبة (١٩٦٠٨ ): حدثنا وكيع , قال : حدثنا بشير بن سلمان , عن عكرمة ، عن ابن عباس قال : «إني أحب أن أتزين للمرأة , كما أحب أن تتزين لي المرأة , لأن الله تعالى يقول : {ولهن مثل الذي عليهن بالمعروف} وما أحب أن أستنطف حقي عليها , لأن الله تعالى يقول : {وللرجال عليهن درجة}.

تفسير الطبري (البقرة: ٢٢٨): حدثنا ابن وكيع قال، حدثنا أبي، عن بشير بن سلمان، عن عكرمة، عن ابن عباس قال: «إني أحب أن أتزين للمرأة، كما أحب أن تتزين لي; لأن الله تعالى ذكره يقول: «ولهن مثل الذي عليهن بالمعروف».

تفسير ابن أبي حاتم (البقرة: ٢٢٨): حدثنا محمد بن إسماعيل الأحمسي، ثنا وكيع، عن بشير بن سلمان عن عكرمة، عن ابن عباس، قال: «إني أحب أن أتزين للمرأة، كما أحب أن تزين لي المرأة، لأن الله يقول: ولهن مثل الذي عليهن بالمعروف».

تفسير ابن كثير (سورة البقرة: ٢٢٨): وقال وكيع عن بشير بن سليمان، عن عكرمة، عن ابن عباس قال: «إني لأحب أن أتزين للمرأة كما أحب أن تتزين لي المرأة؛ لأن الله يقول: {ولهن مثل الذي عليهن بالمعروف}» رواه ابن جرير، وابن أبي حاتم.