Home | Authentication | Looking at the faults of others and forgetting one’s own major shortcomings

Looking at the faults of others and forgetting one’s own major shortcomings

Question

I want to know the authenticity and meaning of the following Hadith.

Rasulullah (sallallahu ‘alayhi wa sallam) said: “One of you sees the speck of dirt in his brother’s eye but forgets the tree trunk in his own eye.”

 

Answer

Imam Ibn Hibban (rahimahullah) has recorded this Hadith on the authority of Sayyiduna Abu Hurayrah (radiyallahu ‘anhu) and has declared the Hadith authentic.

(Sahih Ibn Hibban; Al Ihsan, Hadith: 5761)

 

This Hadith discourages carefully examining and inspecting someone, looking for their every fault [many of them minor], whereas one has many major faults. However, his arrogance blinds him from realising his own faults.

(Refer: Faydul Qadir, Hadith: 9992)

 

And Allah Ta’ala Knows best.

 

Answered by: Moulana Suhail Motala

 

Approved by: Moulana Muhammad Abasoomar

 

Checked by: Moulana Haroon Abasoomar

__________

التخريج من المصادر العربية

صحيح ابن حبان (٥٧٦١): أخبرنا أبو عروبة، قال: حدثنا كثير بن عبيد، قال: حدثنا محمد بن حمير، عن جعفر بن برقان، عن يزيد بن الأصم

عن أبي هريرة، قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: «يبصر أحدكم القذاة في عين أخيه، وينسى الجذع في عينه.

فيض القدير(٩٩٩٢): (يبصر أحدكم القذى في عين أخيه) في الإسلام جمع قذاة وهي ما يقع في العين والماء والشراب من نحو تراب وتبن ووسخ (وينسى الجذع) واحد جذوع النخل (في عينه) كأن الإنسان لنقصه وحب نفسه يتوفر على تدقيق النظر في عيب أخيه فيدركه مع خفائه فيعمى به عن عيب في نفسه ظاهر لا خفاء به مثل ضرب لمن يرى الصغير من عيوب الناس ويعيرهم به وفيه من العيوب ما نسبته إليه كنسبة الجذع إلى القذاة وذلك من أقبح القبائح وأفضح الفضائح فرحم الله من حفظ قلبه ولسانه ولزم شأنه وكف عن عرض أخيه وأعرض عما لا يعنيه فمن حفظ هذه الوصية دامت سلامته…

(حل) وكذا القضاعي (عن أبي هريرة) قال العامري: حسن.