Question
Could you clarify the authenticity of the following narrations on the virtues of Ayatul Kursi?
1. Recite Ayatul Kursi at the time of leaving home, because 70 000 angels will protect a person from the right, left, front and back; and if he passes away before returning, he will receive the reward of seventy martyrs.
2. Recite Ayatul Kursi forty times at the time of sunset daily, because its reciter will receive the reward of forty Hajj.
3. Recite Ayatul Kursi every night before sleeping, as an angel is appointed to guard the person till the morning.
4. Recite Ayatul Kursi after every ablution (wudu), as every word will elevate his status forty times.
5. Recite Ayatul Kursi every time one returns home, for it repels poverty.
Answer
1 & 2. I was unable to locate the first two narrations. Though some Ahadith mention that one would be protected from all evil the entire day if it’s recited in the morning. The figure of 70,000 angels is not mentioned.
3. Hadith three, has been recorded by Imam Bukhari (rahimahullah) in his Sahih, Hadith (5010), with a slight variation.
4. Hadith four, has been classified as very weak according to the Masters of Hadith. (Tanzihu Shari’ah, vol. 1, pg. 298).
Hence, this Hadith does not fulfill the criteria of acceptance.
5. Hadith five, has been recorded by Imams ibn Najam and Abul Husayn ibn Sam’un, on the authority of Sayyidatuna ‘Aaishah (radiyallahu ‘anha). However, I cannot clarify its authenticity because I do not have their chain of narrators.
Note
However, it should be remembered that the unauthenticity of some of the above mentioned hadiths does not nullify the virtue of Ayatul Kursi.
In fact, numerous authentic hadiths discuss its virtue such as it being the greatest verse of the noble Quran (Sahih Muslim) and if one recites it after every Salah, the only barrier between him and Jannah will be death (Ibn Hiban and Nasai) and he will be in the protection of Allah till the next Salah (Tabarani).
(Refer to Fathul Qudsi of Hafiz al-Biqa’ie, pgs. 39, 43, 47, 48 – 50)
Caution
One should exercise caution in quoting Hadiths of Rasulullah (sallallahu ‘alayhi wasallam). It is haram and a major sin to intentionally quote fabricated or extremely weak Ahadith. Rasulullah (sallallahu ‘alayhi wasallam) said:
“Whoever intentionally quotes a statement that is fabricated upon me, should prepare for his abode in Jahannam.”
(Sahih Bukhari)
May Allah Almighty save us all from recklessly quoting Hadith, amin.
And Allah Ta’ala Knows Best
Answered by: Moulana Muhammad Abasoomar
Checked by: Moulana Haroon Abasoomar
__________
التخريج من المصادر العربية
صحيح البخاري:
(٥٠١٠) – وقال عثمان بن الهيثم: حدثنا عوف، عن محمد بن سيرين، عن أبي هريرة رضي الله عنه، قال: «وكلني رسول الله صلى الله عليه وسلم بحفظ زكاة رمضان، فأتاني آت، فجعل يحثو من الطعام فأخذته، فقلت: لأرفعنك إلى رسول الله صلى الله عليه وسلم، فقص الحديث، فقال: إذا أويت إلى فراشك فاقرأ آية الكرسي، لن يزال معك من الله حافظ، ولا يقربك شيطان حتى تصبح، وقال النبي صلى الله عليه وسلم: «صدقك وهو كذوب، ذاك شيطان».
تنزيه الشريعة: (١/ ٢٩٨)
[حديث] «من قرأ آية الكرسي على أثر وضوئه، أعطاه الله ثواب أربعين عالما، ورفع له أربعين درجة، وزوجه أربعين حوراء» (مي) من حديث ابن عمر، وفيه مقاتل بن سليمان وعنه محمد بن سليمان الباغندي، وفيه كلام (قلت) قدمنا في الكتاب الذي قبل هذا، أن الباغندي لم يكذبه غير ولده، وأنه لا عبرة به، والله تعالى أعلم.
الفتح القدسي: (ص: ٣٩، ٤٣، ٤٨-٥٠)
١- روى مسلم في «صحيحه» وأبو داود في «سننه» وأبو عبيد القاسم بن سلام الجمحي في «فضائل القرآن» من حديث أبي بن كعب رضي الله عنه قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: «يا أبا المنذر، أتدري أي آية من كتاب الله معك أعظم؟» قال: قلت: الله ورسوله أعلم. قال: «يا أبا المنذر أتدري أي آية من كتاب الله معك أعظم؟» قال: قلت: {الله لا إله إلا هو الحي القيوم} [البقرة: ٢٥٥]. قال: فضرب في صدري، وقال: «والله ليهنك العلم أبا المنذر».
٧- وعند النسائي والطبراني بأسانيد أحدها صحيح قال المنذري: «وقال شيخنا أبو الحسن: على شرط البخاري، وابن حبان في كتاب الصلاة وصححه من حديث أبي أمامة رضي الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: «من قرأ آية الكرسي دبر كل صلاة لم يمنعه من دخول الجنة إلا أن يموت».
٨- وروى البيهقي في «الشعب» بسند ضعيف عن أنس رضي الله عنه أن النبي صلى الله عليه وسلم قال: «من قرأ في دبر كل صلاة مكتوبة آية الكرسي حفظ إلى الصلاة الأخرى، ولا يحافظ عليها إلا نبي أو صديق أو شهيد».
٩- وللدارمي وعبد بن حميد عن أسماء بنت يزيد رضي الله عنها قالت: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: «اسم الله الأعظم في هاتين الآيتين: {الله لا إله إلا هو الحي القيوم} و {إلهكم إله واحد}».
١٠- ولأبي داود والنسائي وابن ماجه وأحمد وأبي يعلى في «مسنديهما» وابن حبان في «صحيحه» والطبراني عن معقل بن يسار رضي الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: «البقرة سنام القرآن وذروته، نزل مع كل آية منها ثمانون ملكا، واستخرجت {الله لا إله إلا هو الحي القيوم} من تحت العرش، فوصلت بها، أو بسورة البقرة».
١١- وعند الطبراني بإسناد حسن عن الحسن بن علي رضي الله عنهما أن النبي صلى الله عليه وسلم قال: «من قرأ آية الكرسي دبر الصلاة المكتوبة كان في ذمة الله إلى الصلاة الأخرى».
صحيح البخاري:
(١٠٨) – حدثنا أبو معمر قال: حدثنا عبد الوارث، عن عبد العزيز، قال أنس: إنه ليمنعني أن أحدثكم حديثا كثيرا أن النبي صلى الله عليه وسلم قال: «من تعمد علي كذبا، فليتبوأ مقعده من النار».