Question

Should we perform wudu after eating camel meat refer to the below mention Hadith? If not why?

Jabir ibn Samurah (radiyallahu ‘anhu) narrated: A man asked the Messenger of Allah (sallallahu ‘alayhi wasallam) whether he should perform wudu after eating mutton. He (sallallahu ‘alayhi wasallam) said: “Perform wudu if you wish, and if do not wish, do not perform it. ” He again asked: “Should I perform wudu after eating camel’s meat?” He (sallallahu ‘alayhi wasallam) said: “Yes perform wudu after eating camel’s meat.”

Answer

This Hadith of Sahih Muslim is considered as abrogated (mansukh) by the majority of the Fuqaha (Jurists), namely: Imam Abu Hanifah, Imam Malik and Imam Shafi’i (rahimahumullah).

(Fathul Mulhim)

It’s not unusual for a Hadith to be authentic, but abrogated. There are verses of the Quran like this as well.

One should be aware that “not every Sahih Hadith is practiced upon” i.e., a Hadith may be sahih (authentic) but abrogated, and is therefore not suitable for practice.

It’s a common malpractice of our era, that some misinformed individuals think that a Hadith being authentic is the only criteria for practice. This is incorrect and proves their lack of understanding of the principles of Fiqh (Usulul Fiqh)

 

And Allah Ta’ala Knows best,

Answered by: Moulana Muhammad Abasoomar

Checked by: Moulana Haroon Abasoomar

__________

التخريج من المصادر العربية

فتح الملهم:
(۲۳) – باب الوضوء مما مست النار
۹۰ – (٣٥١)، قوله: (الوضوء مما مست النار) إلخ: قال النووي: «ذكر مسلم لله تعالى في هذا الباب الأحاديث الواردة بالوضوء مما مست النار، ثم عقبها بالأحاديث الواردة بترك الوضوء مما مست النار، فكأنه يشير إلى أن الوضوء منسوخ، وهذه عادة مسلم وغيره من أئمة الحديث، يذكرون الأحاديث التي يرونها منسوخة ثم يعقبونها بالناسخ».
وقد اختلف العلماء في قوله صلى الله عليه وسلم: «توضؤوا مما مست النار». فذهب جماهير العلماء من السلف والخلف – منهم الخلفاء الراشدون، والأئمة الأربعة – إلى أنه لا ينتقض الوضوء بأكل ما مسته النار، وذهبت طائفة إلى وجوب الوضوء الشرعي وضوء الصلاة بأكله.
قال النووي: «وهذا الخلاف كان في الصدر الأول، ثم أجمع العلماء بعد ذلك على عدم وجوب الوضوء».
… قلت: وجملة الكلام في هذا المقام أن أحاديث الأمر بالوضوء مما مسته النار إما إيجاب منسوخ، وإما استحباب غير منسوخ، والثاني أظهر، والله سبحانه وتعالى أعلم بالصواب.
(٣٦٠) – ووجه كون الوضوء مشروعا منه ما قاله الحافظ ابن القيم في «إعلام الموقعين»: «إنه قد جاء أن على ذروة كل بعير شيطانا، وجاء أنها جن خلقت من جن، ففيها قوة شيطانية، والغاذي شبيه بالمغتذي، ولهذا حرم كل ذي ناب من السباع ومخلب من الطير، لأنها دواب عادية، فالاغتذاء بها يجعل في طبيعة المغتذي من العدوان ما يضره في دينه، فإذا اغتذى من لحوم الإبل، وفيها تلك القوة الشيطانية، والشيطان خلق من نار، والنار تطفأ بالماء»، هكذا جاء الحديث، ونظيره الحديث الآخر: «إن الغضب من الشيطان فإذا غضب أحدكم فليتوضأ»، فإذا توضأ العبد من لحوم الإبل كان في وضوئه ما يطفئ تلك القوة الشيطانية، فتزول تلك المفسدة اهـ.