Question

Someone shared the following saying that if one does this then Jannah becomes wajib.

Is this authentic and if so which two rak’ah is it speaking about before Zuhr Salah?

Narrated ‘Abdullah ibn ‘Umar: “I offered with Allah’s Messenger (sallallahu ‘alayhi wa sallam) two rak’ahs prayer before the Zuhr prayer and two rak’ahs after Zuhr, two rak’ahs after Jumu’ah, two rak’ahs after Maghrib and two rak’ahs after ‘Isha.‏” Reference: Sahih al Bukhari

 

Answer

There are a few matters in your question that require clarification:

1) The Hadith you have cited is indeed recorded in Sahih Bukhari and is therefore authentic. However, this Hadith does not specify a reward.

Sayyiduna ‘Abdullah ibn ‘Umar (radiyallahu ‘anhuma) reported: “I offered with Rasulullah (sallallahu ‘alayhi wa sallam) two rak’ahs before Zuhr, two rak’ahs after Zuhr, two rak’ahs after Jumu’ah, two rak’ahs after Maghrib and two rak’ahs after ‘Isha.”

(Sahih Bukhari, Hadith: 1165)

2) Imam Muslim (rahimahullah) has recorded the following narration which specifies a reward:

Sayyidah Ummu Habibah (radiyallahu ‘anha) reports that Rasulullah (sallallahu ‘alayhi wa sallam) said:

Whoever offers twelve rak’ahs daily besides the fard, will have a palace built for him in Jannah.

(Sahih Muslim, Hadith: 728. Note the wording of this Hadith, which states he will have a palace in Jannah and not that Jannah becomes binding)

These twelve rak’ahs have been explained in a narration of Sunan Tirmidhi as:

The two rak’ahs before Fajr, four rak’ahs before Zuhr, two rak’ahs after Zuhr, two rak’ahs after Maghrib and two rak’ahs after ‘Isha.

This Hadith has been classified as authentic by Imam Tirmidhi (rahimahullah)

(Sunan Tirmidhi, Hadith: 415. See here)

3) Under the commentary of the Hadith in Sahih Muslim cited above, -recorded on the authority of Sayyidah Ummu Habibah (radiyallahu ‘anha)-, ‘Allamah Nawawi (rahimahullah) has cited Sayyiduna ‘Abdullah’s ibn ‘Umar (radiyallahu ‘anhuma) narration -recorded in Sahih Bukhari- as a possible explanation to the twelve rak’ahs.

This was due to the fact that certain Fuqaha were of the opinion that two rak’ahs of Sunnah could be performed before Zuhr, instead of four.

(Refer: Sahih Muslim with Al Minhaj of ‘Allamah Nawawi, Hadith: 1691)

4) In addition to the narration of Sunan Tirmidhi cited above, there are other authentic narrations which prove four rak’ahs before Zuhr to be Sunnah. The Hanafi Jurists have adopted these.

Sayyidah ‘Aaishah (radiyallahu ‘anha) reports: “Nabi (sallallahu ‘alayhi wa sallam never omitted four rak’ahs before Zuhr…”

(Sahih Bukhari, Hadith: 1182. See here)

5) See here regarding the added condition of habitually offering these rak’ahs to secure this reward.

Kindly refer to a Mufti/Darul Ifta for further clarification.

 

And Allah Ta’ala Knows best.

Answered by: Moulana Suhail Motala

Approved by: Moulana Muhammad Abasoomar

___________

التخريج من المصادر العربية

صحيح البخاري:
(١١٦٥) حدثنا ابن بكير، حدثنا الليث، عن عقيل، عن ابن شهاب، قال: أخبرني سالم، عن عبد الله بن عمر رضي الله عنهما قال: «صليت مع رسو ل الله صلى الله عليه وسلم ركعتين قبل الظهر، وركعتين بعد الظهر، وركعتين بعد الجمعة وركعتين بعد المغرب، وركعتين بعد العشاء».

صحيح مسلم:
٢٨) وحدثنا محمد بن بشار، حدثنا محمد بن جعفر، حدثنا شعبة، عن النعمان بن سالم، عن عمرو بن أوس، عن عنبسة بن أبي سفيان، عن أم حبيبة، زوج النبي صلى الله عليه وسلم، أنها قالت: سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم، يقول: «ما من عبد مسلم يصلي لله كل يوم ثنتي عشرة ركعة تطوعا، غير فريضة، إلا بنى الله له بيتا في الجنة، أو إلا بني له بيت في الجنة» قالت أم حبيبة: «فما برحت أصليهن بعد» وقال عمرو: «ما برحت أصليهن بعد»، وقال النعمان مثل ذلك.

سنن الترمذي:
(٤١٥) حدثنا محمود بن غيلان، قال: حدثنا مؤمل، قال: حدثنا سفيان الثوري، عن أبي إسحاق، عن المسيب بن رافع، عن عنبسة بن أبي سفيان، عن أم حبيبة، قالت: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: «من صلى في يوم وليلة ثنتي عشرة ركعة بني له بيت في الجنة: أربعا قبل الظهر، وركعتين بعدها، وركعتين بعد المغرب، وركعتين بعد العشاء، وركعتين قبل صلاة الفجر صلاة الغداة».
«وحديث عنبسة عن أم حبيبة في هذا الباب حديث حسن صحيح، وقد روي عن عنبسة من غير وجه».

صحيح مسلم:
(١٦٩١)  حدثنا محمد بن عبد الله بن نمير، حدثنا أبو خالد – يعني سليمان بن حيان -، عن داود بن أبي هند، عن النعمان بن سالم، عن عمرو بن أوس، قال: حدثني عنبسة بن أبي سفيان، في مرضه الذي مات فيه بحديث يتسار إليه، قال: سمعت أم حبيبة، تقول: سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم، يقول: «من صلى اثنتي عشرة ركعة في يوم وليلة، بني له بهن بيت في الجنة»، قالت أم حبيبة: فما تركتهن منذ سمعتهن من رسول الله صلى الله عليه وسلم، وقال عنبسة: «فما تركتهن منذ سمعتهن من أم حبيبة»، وقال عمرو بن أوس: «ما تركتهن منذ سمعتهن من عنبسة»، وقال النعمان بن سالم: «ما تركتهن منذ سمعتهن من عمرو بن أوس».

المنهاج = شرح النووي على مسلم:
(١٦٩١)  فيه حديث أم حبيبة: «من صلى اثنتي عشرة ركعة في يوم وليلة، بني له بهن بيت في الجنة» وفي رواية: «ما من عبد مسلم يصلي لله تعالى في كل يوم ثنتي عشرة ركعة، تطوعا غير فريضة، إلا بنى الله له بيتا في الجنة» وفي حديث ابن عمر: «قبل الظهر سجد سجدتين وكذا بعدها، وبعد المغرب، والعشاء، والجمعة» وزاد في صحيح البخاري: «قبل الصبح ركعتين» وهذه اثنتا عشرة. وفي حديث عائشة هنا: «أربعا قبل الظهر وركعتين بعدها، وبعد المغرب، وبعد العشاء، وإذا طلع الفجر صلى ركعتين»، وهذه اثنتا عشرة أيضا وليس للعصر ذكر في الصحيحين. 

صحيح البخاري:
(١١٨٢) حدثنا مسدد، قال: حدثنا يحيى، عن شعبة، عن إبراهيم بن محمد بن المنتشر، عن أبيه، عن عائشة رضي الله عنها: «أن النبي صلى الله عليه وسلم كان لا يدع أربعا قبل الظهر، وركعتين قبل الغداة» تابعه ابن أبي عدي، وعمرو، عن شعبة.