Question
Kindly provide a reference and grade of the following Hadith:
كان جل جلوسه (صلى الله عليه وسلم) مع أصحابه التربع
Translation: The majority of the time, Nabi (sallallahu ‘alayhi wa sallam) sat cross legged with his companions
Answer
I have not come across this as a narration in any primary Hadith source. This is quoted in certain Fiqh books.
(Ad Durrul Mukhtar -with Raddul Muhtar- vol. 1 pg. 645)
However, Imam Abu Dawud (rahimahullah) has recorded a narration which proves that Nabi (sallallahu ‘alayhi wa sallam) would certainly sit in this posture.
Sayyiduna Jabir ibn Samurah (radiyallahu ‘anhu) said: “Rasulullah (sallallahu ‘alayhi wa sallam) would sit cross legged in his place after offering the Fajr Salah until the sun had come well up.”
(Sunan Abi Dawud, Hadith: 4823)
Imam Bukhari (rahimahullah) has also recorded a narration in Al Adabul Mufrad which states that Nabi (sallallahu ‘alayhi wa sallam) sat cross legged.
Sayyiduna Hanzalah ibn Hizyam (radiyallahu ‘anhu) relates: “I came to Nabi (sallallahu ‘alayhi wa sallam) and saw him sitting cross legged.”
(Al Adabul Mufrad, Hadith: 1179)
Some authors of Sirah/Shamail, have mentioned that most of the time, Nabi (sallallahu ‘alayhi wa sallam) would sit in the posture known as احتباء. See the definition of this posture here.
(Muntahas Sul, vol. 2 pg. 635)
And Allah Ta’ala Knows best.
Answered by: Moulana Suhail Motala
Approved by: Moulana Muhammad Abasoomar
__________
التخريج من المصادر العربية
الدر المختار شرح تنوير الأبصار وجامع البحار: (٦٤٥/١)
(و) كره (التربع) تنزيها لترك الجلسة المسنونة (بغير عذر) ولا يكره خارجا، لانه عليه الصلاة والسلام كان جل جلوسه مع أصحابه التربع وكذا عمر رضي الله تعالى عنه.
سنن أبي داود:
(٤٨٢٣) – حدثنا عثمان بن أبي شيبة، حدثنا أبو داود الحفري، حدثنا سفيان الثوري، عن سماك بن حرب، عن جابر بن سمرة، قال: كان النبي صلى الله عليه وسلم إذا صلى الفجر تربع في مجلسه حتى تطلع الشمس حسناء.
الأدب المفرد:
(١١٧٩) – حدثنا محمد بن أبي بكر قال: حدثنا محمد بن عثمان القرشي قال: حدثنا ذيّال بن عبيد بن حنظلة، حدثني جدي حنظلة بن حذيم قال: أتيت النبي صلى الله عليه وسلم فرأيته جالسا متربعا.
منتهى السؤل على وسائل الوصول إلى شمائل الرسول صلّى الله عليه وسلّم: (٢/ ٦٣٥)
(كان أكثر جلوسه) أي: هيئات جلوسه وحالات قعوده (: أن ينصب ساقيه جميعا، ويمسك بيديه عليهما شبه الحبوة) – بضمّ الحاء وكسرها-، والعامة تقول «حبية».
روى البخاريّ؛ من حديث ابن عمر رضي الله تعالى عنهما: رأيت رسول الله صلّى الله عليه وسلّم بفناء الكعبة محتبيا بيديه؛ قاله العراقيّ.