The angels are the companions of those who frequent the Masjid

Question

Is this Hadith authentic?

Sayyiduna Abu Hurayrah (radiyallahu ‘anhu) narrates that Nabi (sallallahu ‘alayhi wa sallam) said:

“The Masjids have pegs [i.e. people who habitually frequent them, like how pegs cling on to what they are attached to]. The angels are their companions. If they are absent the angels search for them, and if they become sick the angels visit them, and if they are in need the angels assist them.”

 

Answer

Imam Ahmad (rahimahullah) has recorded this Hadith with a weak chain.

(Musnad Ahmad, vol. 2 pg. 418, Refer: Majma’uz Zawaid, vol. 2 pg. 22)

 

However, the Hadith in question is well corroborated and suitable to quote.

 

Imam ‘Abdur Razzaq (rahimahullah) has recorded a similar narration on the authority of ‘Ata Al Khurasani (rahimahullah) mursalan.

Imam Hakim (rahimahullah) has also recorded a similar narration as the statement of Sayyiduna Salman Al Farisi (radiyallahu ‘anhu). He has declared this version authentic and ‘Allamah Dhahabi (rahimahullah) concurs.

(Musannaf ‘Abdur Razzaq, Hadith: 20585, Mustadrak Hakim, vol. 2 pg. 398. Also see: Targhib, vol. 1 pg. 220)

 

And Allah Ta’ala Knows best.

 

Answered by: Moulana Suhail Motala

 

Approved by: Moulana Muhammad Abasoomar

___________

التخريج من المصادر العربية

مسند أحمد (٢/ ٤١٨): حدثنا قتيبة، قال: حدثني ابن لهيعة، عن دراج، عن ابن حجيرة، عن أبي هريرة، عن النبي صلى الله عليه وسلم قال: «إن للمساجد أوتادا الملائكة جلساؤهم، إن غابوا يفتقدونهم، وإن مرضوا عادوهم ، وإن كانوا في حاجة أعانوهم».

مجمع الزوائد(٢/ ٢٢): عن أبي هريرة عن النبي – صلى الله عليه وسلم -:  «أن للمساجد أوتادا، الملائكة جلساؤهم إن غابوا يفتقدونهم وإن مرضوا عادوهم وإن كانوا في حاجة أعانوهم  ثم قال: جليس المسجد على ثلاث خصال: أخ مستفاد، أو كلمة محكمة، أو رحمة منتظرة».

رواه أحمد، وفيه ابن لهيعة وفيه كلام.

المصنف لعبد الرزاق: (٢٠٥٨٥) :أخبرنا عبد الرزاق، عن معمر، عن عطاء الخراساني، رفع الحديث قال: إن للمساجد أوتادا جلساؤهم الملائكة يتفقدونهم، فإن كانوا في حاجة أعانوهم، وإن مرضوا عادوهم، وإن خلفوا افتقدوهم، وإن حضروا قالوا: اذكروا ذكركم الله.

المستدرك للحاكم (٢/ ٣٩٨): أخبرنا أحمد بن سلمان الفقيه ، أنبأ الحسن بن مكرم البزاز ، أنبأ يزيد بن هارون ، أنبأ أبو غسان محمد بن مطرف الليثي ، حدثنا أبو حازم ، عن سعيد بن المسيب ، عن عبد الله بن سلام رضي الله عنه ، قال : إن للمساجد أوتادا هم أوتادها لهم جلساء من الملائكة ، فإن غابوا سألوا عنهم ، وإن كانوا مرضى عادوهم ، وإن كانوا في حاجة أعانوهم.

هذا حديث صحيح على شرط الشيخين موقوف ولم يخرجاه.

الترغيب (١/ ٢٢٠): وعن أبي هريرة رضي الله عنه عن النبي صلى الله عليه وسلم قال: «إن للمساجد أوتادا الملائكة جلساؤهم إن غابوا يفتقدوهم وإن مرضوا عادوهم وإن كانوا في حاجة أعانوهم ثم قال جليس المسجد على ثلاث خصال أخ مستفاد أو كلمة حكمة أو رحمة منتظرة».

رواه أحمد من رواية ابن لهيعة ورواه الحاكم من حديث عبد الله بن سلام دون قوله جليس المسجد إلى آخره فإنه ليس في أصلي وقال صحيح على شرطهما.