Would Nabi (sallallahu ‘alayhi wa sallam) go to Masjidul Quba on a Saturday?

Question

Is there a narration which states that Rasulullah (sallallahu ‘alayhi wa sallam) would go to Masjidul Quba on a Saturday?

 

Answer

Yes. Imam Bukhari and Imam Muslim (rahimahumallah) have recorded a narration wherein Sayyiduna ‘Abdullah ibn ‘Umar (radiyallahu ‘anhuma) says that Nabi (sallallahu ‘alayhi wa sallam) would go to Masjidul Quba every Saturday.

(Sahih Bukhari, Hadith: 1191 and Sahih Muslim, Hadith: 1399)

 

 

And Allah Ta’ala Knows best.

 

Answered by: Moulana Suhail Motala

 

Approved by: Moulana Muhammad Abasoomar

 

Checked by: Moulana Haroon Abasoomar

__________

التخريج من المصادر العربية

صحيح البخاري (١١٩١): حدثنا يعقوب بن إبراهيم هو الدورقي، حدثنا ابن علية، أخبرنا أيوب ، عن نافع، أن ابن عمر رضي الله عنهما: «كان لا يصلي من الضحى إلا في يومين: يوم يقدم بمكة، فإنه كان يقدمها ضحى فيطوف بالبيت، ثم يصلي ركعتين خلف المقام، ويوم يأتي مسجد قباء، فإنه كان يأتيه كل سبت، فإذا دخل المسجد كره أن يخرج منه حتى يصلي فيه، قال: وكان يحدث: أن رسول الله صلى الله عليه وسلم كان يزوره راكبا وماشيا».

صحيح مسلم (١٣٩٩): وحدثنا أبو بكر بن أبي شيبة، حدثنا عبد الله بن نمير، وأبو أسامة، عن عبيد الله ح، وحدثنا محمد بن عبد الله بن نمير، حدثنا أبي، حدثنا عبيد الله، عن نافع، عن ابن عمر، قال: «كان رسول الله صلى الله عليه وسلم يأتي مسجد قباء راكبا وماشيا، فيصلي فيه ركعتين»، قال أبو بكر في روايته: قال ابن نمير: فيصلي فيه ركعتين.