Question

I’ve heard that one who spends time in the path of Allah, his seven generations will be saved from misguidance.

Answer

I haven’t seen this in any Hadith of Rasulullah (sallallahu’alayhi wasallam).

However under the verse of Surah Kahf: “And their father was pious” (Ayah: 82) the commentators mention that Allah Ta’ala had protected the wealth of the 2 orphans due to the piety of their father. Some have stated that it was actually their forefather from 7 generations before who was the pious one.

(Tafsirul Baghawi, Tafsir Ruhul Ma’ani, Tafsir Abus Sa’ud, Tafsir Sawi and others, Surah Kahf, verse: 82)

After quoting this last view from Sayyiduna Ja’far As-Sawdiq (rahimahullah) Al-Mufassir Alusy (rahimahullah) writes: “Whatever it may be, this still proves that the piety of the parents does result in protection for their progenies. Imams Ibn Abi Shaybah, Ahmad (in his kitabuz zuhd) and Ibn Abi Hatim (rahimahumullah) have reported from Khaythamah that he quoted Nabi ‘Isa (‘alayhis salam) to have said:

“How very excellent is the matter of the progeny of a (true) believer, how well they are protected after him (i.e., after his demise)”

The narrator: Khaythamah then recited the above verse of Surah Kahf.

(Tafsir Ruhul Ma’ani, Surah Kahf, verse: 82)

Imam Baghawi (rahimahullah) writes: “It is said they were 7 generations below their pious forefather. Muhammad ibnul Munkadir says: “Indeed because of the piety of a man,  Allah protects his children and grandchildren”

(Tafsir Baghawi, Surah Kahf, verse: 82)

Hafiz Ibn Kathir (rahimahullah) while commentating on the above verse writes: “This proves that the progeny of a pious man is divinely protected.”

There is more support for the above principle in other verses of the Quran and the tafsir thereof. (see Surah: 40, Ayah: 8 and Surah: 52, Ayah: 21 and their respective commentaries)

Conclusion

It is possible somebody made the above statement with this in mind that when one spends time serving Allah’s din (Islam) one acquires the attributes of piety and therefore his progeny will benefit too.

It should be noted that this virtue is not only for those mentioned in your query. It applies to all the pious.

 

And Allah Ta’ala Knows best,

Answered by: Moulana Muhammad Abasoomar

Checked by: Moulana Haroon Abasoomar

__________

التخريج من المصادر العربية

تفسير البغوي: (سورة الكهف، آية: ٨٢)
{وكان أبوهما صالحا} قيل: كان اسمه «كاسح» وكان من الأتقياء. قال ابن عباس: حفظا بصلاح أبويهما.
وقيل: كان بينهما وبين الأب الصالح سبعة آباء.
قال محمد بن المنكدر: إن الله يحفظ بصلاح العبد ولده، [وولد ولده،] وعترته، وعشيرته، وأهل دويرات حوله، فما يزالون في حفظ الله ما دام فيهم.
قال سعيد بن المسيب: إني لأصلي فأذكر ولدي فأزيد في صلاتي.

تفسير روح المعاني: (سورة كهف، آية: ٨٢)
{وكان أبوهما صالحا} الظاهر أنه الأب الأقرب الذي ولدهما، وذكر أن اسمه كاشح، وأن اسم أمهما دهنا، وقيل: كان الأب العاشر، وعن جعفر الصادق رضي الله تعالى عنه أنه كان الأب السابع.
وأيا ما كان ففي الآية دلالة على أن صلاح الآباء يفيد العناية بالأبناء، وأخرج ابن أبي شيبة، وأحمد في «الزهد»، وابن أبي حاتم عن خيثمة قال: قال عيسى عليه السّلام طوبى لذرية المؤمن، ثم طوبى لهم، كيف يحفظون من بعده، وتلا خيثمة هذه الآية.
وأخرج عبد بن حميد، وابن المنذر عن وهب قال: إن الله تعالى ليحفظ بالعبد الصالح القبيل من الناس.

تفسير أبي السعود: (سورة الكهف، آية: ٨٢)
{وَكَانَ أَبُوهُمَا صالحا} تنبيه على أن سعيه في ذلك كان لصلاحه. قيل: كان بينهما وبين الأب الذي حفظا فيه سبعة آباء.

تفسير ابن كثير: (سورة الكهف، آية: ٨٢)
وقوله: {وكان أبوهما صالحا} فيه دليل على أن الرجل الصالح يحفظ في ذريته، وتشمل بركة عبادته لهم في الدنيا والآخرة، بشفاعته فيهم ورفع درجتهم إلى أعلى درجة في الجنة لتقر عينه بهم، كما جاء في القرآن ووردت السنة به. قال سعيد بن جبير، عن ابن عباس: حفظا بصلاح أبيهما، ولم يذكر لهما صلاح، وتقدم أنه كان الأب السابع. [فالله أعلم].

تفسير الصاوي: (سورة الكهف، آية: ٨٢)
قوله: {وكان أبوهما صالحا} قيل إنه أبوهما مباشرة، وقيل هو الأب السابع، وقيل العاشر وكان يسمى كاشحا واسم أمهما دنيا. وفيه دليل على أن تقوى الأصول تنفع الفروع.

القرآن الكريم: [غافر: ٨]
{رَبَّنَا وَأَدْخِلْهُمْ جَنَّاتِ عَدْنٍ الَّتِي وَعَدْتَهُمْ وَمَنْ صَلَحَ مِنْ آبَائِهِمْ وَأَزْوَاجِهِمْ وَذُرِّيَّاتِهِمْ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ}.

القرآن الكريم: [الطور: ٢١]
{وَالَّذِينَ آمَنُوا وَاتَّبَعَتْهُمْ ذُرِّيَّتُهُمْ بِإِيمَانٍ أَلْحَقْنَا بِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَمَا أَلَتْنَاهُمْ مِنْ عَمَلِهِمْ مِنْ شَيْءٍ كُلُّ امْرِئٍ بِمَا كَسَبَ رَهِينٌ}.