Home | Authentication | A narration mentioning a reward for abandoning prohibited acts

A narration mentioning a reward for abandoning prohibited acts

Question

Is this narration authentic?

لترك ذرة مما نهى الله عنه أفضل من عبادة الثقلين

 

Answer

This narration is cited in several Fiqh/Usulul Fiqh books without a chain. I have not come across the complete chain and therefore cannot comment on the authenticity.

(Refer: Kashful Asrar ‘An Usuli Fakhril Islam, vol. 1 pg. 91)

 

Although the words in question should not be quoted as a Hadith until the chain can be located, abstinence from sin has been mentioned in other Hadiths to be a great act of worship. See here.

 

 

And Allah Ta’ala Knows best.

 

Answered by: Moulana Suhail Motala

 

Approved by: Moulana Muhammad Abasoomar

 

Checked by: Moulana Haroon Abasoomar

__________

التخريج من المصادر العربية

كشف الأسرار عن أصول فخر الإسلام (١/ ٩١): ولهذا كان ثوابه أجزل كما أشار إليه النبي صلى الله عليه وسلم بقوله: «لترك ذرة مما نهى الله أفضل من عبادة الثقلين» ولهذا اختص به الراسخون في العلم; لأن ابتلاء الرجل على قدر دينه قال عليه السلام: «إن أشد الناس بلاء الأنبياء ثم الأولياء ثم الأمثل فالأمثل», وأعمها نفعا أي في الدنيا بالأمن من الوقوع في الزيغ والزلل بسبب الاتباع, وجدوى أي في الآخرة بكثرة الثواب; لأنه لما كان أعظم ابتلاء كان الصبر فيه أشد فيكون الثواب فيه أكثر, وبلوى وجدوى كلاهما بلا تنوين كدعوى ثم الخلف مع كون هذه الطريقة أسلم وأعم نفعا عدلوا عنها واشتغلوا بتأويل المتشابه لظهور أهل البدع والأهواء بعد انقراض زمان السلف وتمسكهم بالمتشابهات في إثبات مذاهبهم الباطلة فاضطر الخلف إلى إلزامهم وإبطال دلائلهم فاحتاجوا إلى التأويل.