‘Abdullah ibn Mas’ud’s (radiyallahu ‘anhu) surprise and happiness upon hearing of a Sunnah being practised

Question

Kindly mention which ‘Abdullah was alluded to in the following narration along with the reason for saying أنى علقها:

عن أبي معمر أن أميرا كان بمكة يسلم تسليمتين فقال عبد الله: أنى علقها. قال الحكم في حديثه: إن رسول الله صلى الله عليه وسلم كان يفعله

(Sahih Muslim, Hadith: 581)

 

Answer

‘Abdullah in this Hadith refers to Sayyiduna ‘Abdullah ibn Mas’ud (radiyallahu ‘anhu)

(Al-Mufhim, Hadith: 470)

 

He said the words أنى علقها (more or less meaning “from whom/where did he learn it”) out of surprise and happiness that this Sunnah was learned and being practiced upon.

(An-Nihayah, vol. 2 pg. 246, Al-Minhaj, Hadith: 1313 and Ad-Dibaj, Hadith: 581; Also see footnotes on Sahih Muslim, Hadith: 581, Matba’ah ‘Amirah (Turkish) edition)

 

Translation

It has been reported on the authority of Abu Ma’mar (rahimahullah) that there was a leader in Makkah that used to make salam [in prayer] with two salaams. Abdullah ibn Mas’ud [upon witnessing or hearing about this] then said: “From whom/where did he learn it?!”

Al-Hakam [one of the narrators] said in his Hadith [i.e whilst reporting the Hadith, as if to explain Sayyiduna Abdullah ibn Mas’ud’s reason for being pleased]: “Verily Rasulullah (sallallahu ‘alayhi wasallam) used to do it.”

(Sahih Muslim, Hadith: 581)

 

And Allah Ta’ala knows best.

 

Answered by: Moulana Farhan Shariff

 

Approved by: Moulana Muhammad Abasoomar

__________

التخريج من المصادر العربية

صحيح مسلم (٥٨١ ): حدثنا زهير بن حرب، حدثنا يحيى بن سعيد، عن شعبة، عن الحكم، ومنصور، عن مجاهد، عن أبي معمر، «أن أميرا كان بمكة يسلم تسليمتين» فقال عبد الله: أنى علقها؟ قال الحكم في حديثه: إن رسول الله صلى الله عليه وسلم كان يفعله .

المفهم(٤٧٠): وقول عبد الله بن مسعود: أنى علقها … ؛ أي: كيف حفظها، وأصله من علاقة الحب. وهذا الاستبعاد من ابن مسعود يدل على أن عمل الناس كان على تسليمة واحدة.

النهاية في غريب الحديث والأثر (٢/ ٢٤٦): وفي حديث ابن مسعود «أن أميرا بمكة كان يسلم تسليمتين، فقال: أنى علقها؟ فإن رسول الله صلى الله عليه وسلم كان يفعلها» أي من أين تعلمها، وممن أخذها؟

المنهاج: شرح النووي على مسلم (١٣١٣):  قوله إن أميرا كان بمكة يسلم تسليمتين فقال عبد الله أنى علقها إن رسول الله صلى الله عليه وسلم كان يفعله.

وعن سعد رضي الله عنه قال كنت أرى رسول الله صلى الله عليه وسلم يسلم عن يمينه وعن يساره حتى أرى بياض خده فقوله أنى علقها هو بفتح العين وكسر اللام أي من أين حصل.

الديباج: شرح السيوطي على مسلم (٥٨١):  أنى علقها بفتح العين وكسر اللام أي من أين حصل هذه السنة وظفر بها.

حاشية صحيح مسلم (٥٨١، ط: العامرة، تركيا):  (أنى علقها) أي من أين حصل على هذه السنة وظفر بها؟ فكأنه تعجب من معرفة ذلك الرجل بسنة التسليم.