Question

Is this narration authentic?

Avoid lying and evil actions

The Prophet (sallallahu ‘alayhi wa sallam) said: “Whoever does not give up forged speech and evil actions, Allah does not need his leaving his food and drink.”

 

Answer

Imam Bukhari (rahimahullah) has recorded this Hadith on the authority of Sayyiduna Abu Hurayrah (radiyallahu ‘anhu). The Hadith is therefore authentic.

Sayyiduna Abu Hurayrah (radiyallahu ‘anhu) reported that Rasulullah (sallallahu ‘alayhi wa sallam) said: “Whoever does not abandon [while fasting] lies and evil actions, Allah does not require him leaving his food and drink.”

(Sahih Bukhari, Hadith: 1903 and 6057)

This Hadith is cautioning against speaking lies and carrying out sins while a person is fasting. It does not mean that a person should leave out fasting or break the fast if he engages in these acts. The objective of fasting is not just to remain hungry and thirsty. Rather, fasting should enable a person to control his desires. Therefore if this objective is not being fulfilled, then there is no point in the fast.

(Fathul Bari, Hadith: 1903)

 

And Allah Ta’ala Knows best.

Answered by: Mawlana Suhail Motala

Approved by: Mawlana Muhammad Abasoomar

_________

التخريج من المصادر العربية

صحيح البخاري:
(١٩٠٣) حدثنا آدم بن أبي إياس، حدثنا ابن أبي ذئب، حدثنا سعيد المقبري، عن أبيه، عن أبي هريرة رضي الله عنه، قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: «من لم يدع قول الزور والعمل به، فليس لله حاجة في أن يدع طعامه وشرابه».

صحيح البخاري:
(٦٠٥٧) حدثنا أحمد بن يونس، حدثنا ابن أبي ذئب، عن المقبري، عن أبيه، عن أبي هريرة، عن النبي صلى الله عليه وسلم قال: «من لم يدع قول الزور والعمل به والجهل فليس لله حاجة أن يدع طعامه وشرابه» قال أحمد: أفهمني رجل إسناده.

فتح الباري لابن حجر:
(١٩٠٣) قوله: «فليس لله حاجة في أن يدع طعامه وشرابه» قال ابن بطال: ليس معناه أن يؤمر بأن يدع صيامه، وإنما معناه التحذير من قول الزور وما ذكر معه، وهو مثل قوله: «من باع الخمر فليشقص الخنازير»، أي يذبحها، ولم يأمره بذبحها ولكنه على التحذير والتعظيم لإثم بائع الخمر، وأما قوله: «فليس لله حاجة» فلا مفهوم له، فإن الله لا يحتاج إلى شيء، وإنما معناه فليس لله إرادة في صيامه فوضع الحاجة موضع الإرادة، وقد سبق أبو عمر بن عبد البر إلى شيء من ذلك، قال ابن المنير في «الحاشية»: بل هو كناية عن عدم القبول كما يقول المغضب لمن رد عليه شيئا طلبه منه فلم يقم به: لا حاجة لي بكذا، فالمراد رد الصوم المتلبس بالزور.