An unreliable narration regarding reciting Surah Ikhlas on a Friday in Ramadan

Question

Is the following virtue authentic?

Nabi (sallallahu ‘alayhi wa sallam) said:

“Whomsoever recites Surah Ikhlas one hundred (100) times on a Friday in Ramadan, it will be a guiding light for him into Jannah”

 

Answer

Imam Daylami (rahimahullah) has recorded this narration on the authority of Sayyidah ‘Aaishah (radiyallahu ‘anha) with an extremely weak chain. ‘Allamah Suyuti (rahimahullah) has cited this Hadith in his book on fabricated Hadiths.

The Hadith is not suitable to quote.

(Dhaylul La-Alil Masnu’ah, vol. 1 pg. 132, Hadith: 150, Tanzihush Shari’ah, vol. 1 pg. 302. Also see: Lisanul Mizan, vol. 7 pg. 133, number: 6778)

 

 

And Allah Ta’ala Knows best.

 

Answered by: Moulana Suhail Motala

 

Approved by: Moulana Muhammad Abasoomar

 

Checked by: Moulana Haroon Abasoomar

__________

التخريج من المصادر العربية

ذيل اللآلئ المصنوعة: الزيادات على الموضوعات (١/ ١٣٢، رقم ١٥٠): الديلمي: أخبرنا عبد الرحيم الرازي كتابة أخبرنا أبو القاسم عبد الرحمن بن محمد الفوراني حدثنا عمي عبد الله بن أحمد أخبرنا أبو الحسين محمد بن أحمد الشرابي أخبرنا إبراهيم بن محمد بن جبريل حدثنا أحمد بن محمد بن يحيى بن معاوية السلمي حدثنا محمد بن رزام عن أحمد بن عبد الله عن علي بن غراب عن محمد بن القاسم عن الأوزاعي عن حسان بن عطية عن عائشة مرفوعا: «من قرأ في جمعة في شهر رمضان مائة مرة {قل هو الله أحد} كان له نورا يوم القيامة يسعى به إلى الجنة».

علي بن غراب قال ابن الجوزي: ساقط يحدث بالموضوعات

تنزيه الشريعة(١/ ٣٠٢): «من قرأ في جمعة في شهر رمضان مائة مرة قل هو الله أحد كان له نورا يوم القيامة يسعى به إلى الجنة» (مي) من حديث عائشة، وفيه علي بن غراب (قلت) تقدم في كتاب الإيمان في علي بن غراب ما يقتضي أن لا يحكم على حديثه بالوضع، والله تعالى أعلم.

لسان الميزان (٧/ ١٣٣، رقم ٦٧٧٨): محمد بن رزام [أبو عبد الملك]

بصري.

حدث عن الأنصاري ونحوه. متهم بوضع الحديث , يكنى أبا عبد الملك. قال الأزدي: تركوه. وقال الدارقطني: يحدث بأباطيل.