Question

Can you please provide an explanation for the Hadith below:

«من لم يكن فيه واحدة من ثلاث فلا يعتد بشيء من عمل: تقوى تحجزه عن المحارم، أو حلم يكف به السفيه، أو خلق يعيش به في الناس»

In specific, what is the meaning of and reason behind: فلا يعتد بشيء من عمل

 

Answer

The words you have cited appear in Majma’uz Zawaid of ‘Allamah Haythami (rahimahullah). He has referenced the Hadith to Tabarani. Similar wording is also recorded in Makarimul Akhlaq of Imam Kharaiti (rahimahullah) on the authority of Sayyiduna ‘Abdullah ibn ‘Abbas (radiyallahu ‘anhuma).

(Majma’uz Zawaid, vol. 10 pg. 283, Hadith: 17983 and Makarimul Akhlaq, Hadith: 29)

 

In Al Mu’jamul Kabir of Imam Tabarani (rahimahullah), the wording of the Hadith appears as follows:

«من لم يكن فيه واحدة من ثلاث فلا يحتسب بشيء، تقوى يحجزه عن المحارم، أو حلم يكف به عن السفيه، أو خلق يعيش به في الناس»

The translation of this version is as follows:

Sayyidah Ummu Salamah (radiyallahu ‘anha) said that Rasulullah (sallallahu ‘alayhi wa sallam) said: “Whoever does not have one of the following three things, should not anticipate rewards [for his deeds]; Taqwa which prevents him from carrying out prohibited deeds, tolerance/forbearance to curb a foolish person and [good] character which he displays to people.”

(Al Mu’jamul Kabir, Hadith: 695 and 944, vol. 23)

 

فلا يعتد بشيء من عمل which translates to “He should not give any regard to his deeds” will be understood to mean, “He should not anticipate reward for his good deeds” as the above version of the Hadith suggests.

The third quality mentioned in this Hadith is displaying good character. Other authentic Hadiths state that the real bankrupt person will be the one who has an abundance of good deeds to his credit but his good deeds will be given to others due to his poor conduct towards them (Sahih Muslim, Hadith: 2581). The Hadith in question could also be understood in this light. i.e. A person should not anticipate reward for his good deeds if he mistreats others as his good deeds will be given to them.

 

And Allah Ta’ala Knows best.

 

Answered by: Moulana Suhail Motala

 

Approved by: Moulana Muhammad Abasoomar

__________

التخريج من المصادر العربية

مجمع الزوائد ومنبع الفوائد: (١٠/ ٢٨٣)
(١٧٩٨٣) – عن أم سلمة قالت: سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول: «من لم تكن فيه واحدة من ثلاث فلا يعتد بشيء من عمل: تقوى تحجزه عن المحارم، أو حلم يكف به السفيه، أو خلق يعيش به في الناس».
رواه الطبراني، وفيه عبد الله بن مسلم بن هرمز، قال: أبو حاتم يكتب حديثه، وليس بالقوي، وبقية رجاله ثقات.

مكارم الأخلاق للخرائطي:
(٢٩) – حدثنا أحمد بن موسى المعدل البزاز، حدثنا ابن أبي الزرد الأبلي، حدثنا ياسين بن حماد، حدثنا الخليل بن مرة، عن إسماعيل بن إبراهيم، عن عطاء، عن ابن عباس، قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: «ثلاث من لم تكن فيه أو واحدة منهن فلا تعتدن بشيء من عمله: تقوى تحجزه عن معاصي الله، أو حلم يكف به السفيه، أو خلق يعيش به في الناس».

المعجم الكبير للطبراني: (ج: ٢٣)
(٦٩٥) – حدثنا البحتري بن محمد البغدادي، ثنا داود بن عمرو الضبي، ثنا محمد بن مسلم، عن عبد الله بن الحسن، عن أم سلمة، قالت: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: «من لم يكن فيه واحدة من ثلاث فلا يحتسب بشيء، تقوى يحجزه عن المحارم، أو حلم يكف به عن السفيه، أو خلق يعيش به في الناس».

(٩٤٤) – حدثنا إبراهيم بن محمد بن عرق الحمصي، ثنا عمرو بن عثمان، ثنا رواد بن الجراح، ثنا عبد الله بن مسلم، عن عبد الله بن الحسن، عن أم سلمة، أن النبي صلى الله عليه وسلم قال: «من لم يكن فيه واحدة من ثلاث، فلا يحتسب بشيء من عمله تقوى يحجزه عن معاصي الله، أو حلم يكف به سفيها، أو خلق يعيش به في الناس».

صحيح مسلم:
(٢٥٨١) – حدثنا قتيبة بن سعيد، وعلي بن حجر، قالا: حدثنا إسماعيل وهو ابن جعفر، عن العلاء، عن أبيه، عن أبي هريرة، أن رسول الله صلى الله عليه وسلم، قال: «أتدرون ما المفلس؟» قالوا: المفلس فينا من لا درهم له ولا متاع، فقال: «إن المفلس من أمتي يأتي يوم القيامة بصلاة، وصيام، وزكاة، ويأتي قد شتم هذا، وقذف هذا، وأكل مال هذا، وسفك دم هذا، وضرب هذا، فيعطى هذا من حسناته، وهذا من حسناته، فإن فنيت حسناته قبل أن يقضى ما عليه أخذ من خطاياهم فطرحت عليه، ثم طرح في النار».