Do not waste water, even at the riverbank

Question

Is this Hadith authentic?

The Messenger of Allah (sallallahu ‘alayhi wasallam) passed by Sa’d (radiyallahu ‘anhu) when he was performing ablution, and he said: ‘What is this extravagance?’ He said: ‘Can there be any extravagance in ablution?’ Rasulullah (sallallahu ‘alayhi wasallam) said: ‘Yes, even if you are on the bank of a flowing river.'”

 

Answer

This Hadith is recorded by Imams Ibn Majah and Ahmad (rahimahumallah) on the authority of Sayyiduna ‘Abdullah ibn ‘Amr (radiyallahu’anhuma).

(Sunan Ibn Majah, Hadith: 425 and Musnad Ahmad, Hadith: 7065)

 

My Honourable Teacher; Al-‘Allamatul Muhaddith, Shaykh Muhammad ‘Awwamah (hafizahullah) has declared this Hadith as sound (hasan).

(Footnotes on Musannaf Ibn Abi Shaybah, Hadith: 723)

 

Other similar narrations from the Sahabah (radiyallahu’anhu) and those after them

1) Sayyiduna Abud Darda (radiyallahu’anhu) said:

‘Be thrifty [with water] when making wudu, even if you are at the river bank.’

(Musannaf ibn Abi Shaybah, Hadith: 731)

 

2) Hafiz Ibn Hajar (rahimahullah) has stated that a similar statement is reported from Sayyiduna ‘Abdullah ibn Mas’ud (radiyallahu’anhu).

(Before Hadith: 135, vol. 1 pg. 234)

 

3) The Tabi’i; Hilal ibn Yisaf (rahimahullah) said: ‘It used to be said [by the Sahabah and Tabi’un]:

‘Wastage during wudu can also occur at the river bank.’

(Musannaf Ibn Abi Shaybah, Hadith: 723)

 

And Allah Ta’ala Knows best,

 

Answered by: Moulana Muhammad Abasoomar

__________

التخريج من المصادر العربية

سنن ابن ماجه (٤٢٥):  حدثنا محمد بن يحيى قال: حدثنا قتيبة قال: حدثنا ابن لهيعة، عن حيي بن عبد الله المعافري، عن أبي عبد الرحمن الحبلي، عن عبد الله بن عمرو، أن رسول الله صلى الله عليه وسلم مر بسعد، وهو يتوضأ، فقال: «ما هذا السرف» فقال: أفي الوضوء إسراف، قال: «نعم، وإن كنت على نهر جار» .

مسند أحمد (٧٠٦٥): حدثنا قتيبة بن سعيد ، حدثنا ابن لهيعة ، عن حيي بن عبد الله ، عن أبي عبد الرحمن الحبلي ، عن عبد الله بن عمرو بن العاصي ، أن النبي صلى الله عليه وسلم مر بسعد وهو يتوضأ ، فقال : ما هذا السرف يا سعد ؟ قال : أفي الوضوء سرف ؟ قال : «نعم ، وإن كنت على نهر جار».

حاشية الشيخ محمد عوامة على مصنف ابن أبي شيبة (٧٢٣): هلال بن يساف: تابعي، فقوله هذا يحتمل الوقف ويحتمل الرفع.

وفي سنن ابن ماجه حديثان مرفوعان في النهي عن الإسراف (٤٢٤، ٤٢٥)، ثانيهما أقرب إلى هذا، وكلاهما ضعفه البوصيري (١٧٣ـ ١٧٤)، وأرى أن الثاني حديث حسن؛ لأن راية قتيبة بن سعيد عن ابن لهيعة من صحيح حديث ابن لهيعة، وحيي بن عبد الله المعافري قال في «التقريب» ١٦٠٥): صدوق يهم» فمثله يحسن حديثه وهو في «المسند» أيضا ٢: ٢٢١ عن قتيبة، به.

مصنف ابن أبي شيبة (٧٣١): حدثنا يزيد , قال : أخبرنا العوام ، عمن أخبره عن أبي الدرداء ، قال : اقصد في الوضوء ، ولو كنت على شاطىء نهر.

فتح الباري (١/ ٢٣٤، رقم ١٣٥): قال كان يقال من الوضوء إسراف ولو كنت على شاطئ نهر وأخرج نحوه عن أبي الدرداء وبن مسعود وروي في معناه حديث مرفوع أخرجه أحمد وبن ماجه بإسناد لين من حديث عبد الله بن عمرو بن العاص قوله وأن يجاوزوا إلخ يشير إلى ما أخرجه بن أبي شيبة أيضا عن بن مسعود قال ليس بعد الثلاث شيء .

مصنف ابن أبي شيبة (٧٢٣): حدثنا ابن فضيل ، عن حصين ، عن هلال بن يساف ، قال : كان يقال : من الوضوء إسراف ، ولو كنت على شاطىء نهر.