Maymun ibn Mihran (rahimahullah) on how a person can attain taqwa

Question

Can you source this narration?

Maymun ibn Mihran (rahimahullah) said: “A man will not attain true taqwa as long as he does not take reckoning of himself, and as long as he does not know the source of his food, drink and clothes.”

 

Answer

Imam Abu Bakr ibn Abi Shaybah and Imam Abu Nu’aym (rahimahumallah) have recorded this statement of the reliable Tabi’i, Maymun ibn Mihran (rahimahullah) with a sound chain. The narration is suitable to quote as reported.

(Musannaf Ibn Abi Shaybah, Hadith: 36419 and Hilyatul Awliya, vol. 4 pg. 89. Also see: Musnadul Firdaws, Hadith: 8377)

 

And Allah Ta’ala Knows best.

 

Answered by: Moulana Suhail Motala

 

Approved by: Moulana Muhammad Abasoomar

 

Checked by: Moulana Haroon Abasoomar

__________

التخريج من المصادر العربية

مصنف ابن أبي شيبة (٣٦٤١٩): حدثنا وكيع، عن جعفر، عن ميمون، قال: «لا يكون الرجل تقيا حتى يحاسب نفسه أشد من محاسبة الرجل شريكه حتى ينظر من أين مطعمه ومشربه ومكسبه».

حلية الأولياء وطبقات الأصفياء (٤/ ٨٩): حدثنا إبراهيم بن عبد الله، ثنا محمد بن إسحاق، ثنا قتيبة، ثنا كثير بن هشام، ثنا جعفر بن برقان، قال: سمعت ميمون بن مهران، يقول: «لا يكون الرجل من المتقين حتى يحاسب نفسه أشد من محاسبة شريكه، حتى يعلم من أين مطعمه، ومن أين ملبسه، ومن أين مشربه، أمن حل ذلك أم من حرام؟».

الفردوس بمأثور الخطاب (٨٣٧٧): يا أبا ذر كن للعمل بالتقوى أشد اهتماما منك بالعمل يا أبا ذر إن الله إذا أراد بعبد خيرا جعل الذنوب بين عينيه يمثله يا أبا ذر إن المؤمن يرى ذنبه كأنه تحت صخرة يخاف أن تقع عليه والكافر يرى ذنبه كأنه ذباب يمر على أنفه يا أبا ذر لا تنظر إلى صغر الخطيئة ولكن أنظر إلى عظم من عصيت يا أبا ذر «لا يكون الرجل من المتقين حتى يحاسب نفسه أشد من محاسبة الشريك لشريكه فيعلم من أين مطعمه ومن أين مشربه ومن أين ملبسه أمن حل ذلك أم من حرام».