None is a true Believer until he believes in four things

Question

What is the reference for this Hadith?

Rasulullah (sallallahu ‘alayhi wa sallam) said:

“No slave of Allah is a [true] believer, until he believes in four things:

  1. He bears witness that there is none worthy of worship except Allah and that I am the Messenger of Allah; and He has sent me with the Truth.
  2. He believes in death.
  3. He believes in the Resurrection after death
  4. He believes in destiny.”

 

Answer

Imams Tirmidhi and Ibn Majah (rahimahumallah) have recorded this Hadith on the authority of Sayyiduna ‘Ali (radiyallahu ‘anhu).

(Sunan Tirmidhi, Hadith: 2145, Sunan Ibn Majah, Hadith: 81 with variation in the wording)

 

And Allah Ta’ala Knows best.

 

Answered by: Moulana Suhail Motala

 

Approved by: Moulana Muhammad Abasoomar

__________

التخريج من المصادر العربية

سنن الترمذي (٢١٤٥): حدثنا محمود بن غيلان قال: حدثنا أبو داود، قال: حدثنا شعبة، عن منصور، عن ربعي بن حراش، عن علي قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: «لا يؤمن عبد حتى يؤمن بأربع: يشهد أن لا إله إلا الله، وأني رسول الله بعثني بالحق، ويؤمن بالموت، وبالبعث بعد الموت، ويؤمن بالقدر» حدثنا محمود بن غيلان قال: حدثنا النضر بن شميل، عن شعبة، نحوه، إلا أنه قال: ربعي، عن رجل، عن علي،: حديث أبي داود، عن شعبة عندي أصح من حديث النضر وهكذا روى غير واحد، عن منصور، عن ربعي، عن علي، حدثنا الجارود، قال: سمعت وكيعا، يقول: بلغنا أن ربعيا لم يكذب في الإسلام كذبة.

سنن ابن ماجه (٨١): حدثنا عبد الله بن عامر بن زرارة قال: حدثنا شريك، عن منصور، عن ربعي، عن علي، قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: «لا يؤمن عبد حتى يؤمن بأربع: بالله وحده لا شريك له، وأني رسول الله، وبالبعث بعد الموت، والقدر».