Question

What is status of the following narration?

عن أبي أمامة أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: «أنزلت علي النبوة في ثلاثة أمكنة: بمكة وبالمدينة وبالشام»

 

Answer

Imam Hakim (rahimahullah) has recorded this Hadith on the authority of Sayyiduna Abu Umamah (radiyallahu ‘anhu). ‘Allamah Dhahabi (rahimahullah) has expressed reservation with regard to the authenticity.

Sayyiduna Abu Umamah (radiyallahu ‘anhu) reported that Rasulullah (sallallahu ‘alayhi wa sallam) said: “Prophethood was revealed upon me in three locations; Makkah, Madinah and Sham.”

(Mustadrak Hakim, vol. 4 pg. 510. Note: In some editions of Mustadrak Hakim, this narration appears in the marginalia only)

 

Imam Tabarani (rahimahullah) has also recorded the Hadith on the authority of Sayyiduna Abu Umamah (radiyallahu ‘anhu). In this version the Hadith appears with the word القران instead of النبوة:

Sayyiduna Abu Umamah (radiyallahu ‘anhu) reported that Rasulullah (sallallahu ‘alayhi wa sallam) said: “The Quran was revealed in three locations; Makkah, Madinah and Sham.”

(Al Mu’jamul Kabir, Hadith: 7717)

 

‘Allamah Haythami (rahimahullah) has declared a narrator weak.

(Majma’uz Zawaid, vol. 7 pg. 157, Hadith: 11669. Also see: Tafsir Ibn Kathir, Surah: Al Isra, Verse: 76, vol. 5 pg. 101)

 

Some commentators have explained that ‘Sham’ here refers to Baytul Maqdis. ‘Allamah ibn Kathir (rahimahullah) has stated that Sham in this Hadith refers to Tabuk. ‘Allamah Suyuti (rahimahullah) has stated that this is a good explanation and adds, “The neighbouring towns/cities of Makkah and Madinah are included in this narration, like Mina, ‘Arafah, Hudaybiyyah and Badr, Uhud etc.”

(Tafsir ibn Kathir, Surah Al Isra, Verse: 76, vol. 5 pg. 101, Al Itqan, vol. 1 pg. 32)

 

And Allah Ta’ala Knows best.

 

Answered by: Moulana Suhail Motala

 

Approved by: Moulana Muhammad Abasoomar

__________

التخريج من المصادر العربية

المستدرك على الصحيحين للحاكم: (٤/ ٥١٠)
عفير، عن سليم بن عامر، عن أبي أمامة، مرفوعا: «أنزلت علي النبوة في ثلاثة أمكنة: بمكة، والمدينة، والشام ».  صحيح

مختصر تلخيص الذهبي:
«أنزلت علي النبوة في ثلاثة أمكنة: بمكة، والمدينة، وبالشام». قال: صحيح. قلت: لا.

المعجم الكبير للطبراني:
(٧٧١٧) – حدثنا إبراهيم بن دحيم، ثنا أبي ح، وحدثنا أحمد بن المعلى الدمشقي، ثنا هشام بن عمار، قالا: ثنا الوليد بن مسلم، عن عفير بن معدان، عن سليم بن عامر، عن أبي أمامة قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: «أنزل القرآن في ثلاثة أمكنة: بمكة، والمدينة، والشام».

مجمع الزوائد ومنبع الفوائد: (٧/ ١٥٧)
(١١٦٦٩) – عن أبي أمامة قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : «أنزل القرآن في ثلاثة أمكنة مكة، والمدينة، والشام».
رواه الطبراني، وفيه عفير بن معدان، وهو ضعيف
(أقول: وفيه عنعنة الوليد بن مسلم أيضا)

تفسير ابن كثير: (سورة الإسراء، الآية: ٧٦) (٥/ ١٠١)
ولو صح هذا لحمل عليه الحديث الذي رواه الوليد بن مسلم عن عفير بن معدان، عن سليم بن عامر عن أبي أمامة رضي الله عنه قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: «أنزل القرآن في ثلاثة أمكنة: مكة، والمدينة، والشام» قال الوليد: يعني بيت المقدس، وتفسير الشام بتبوك أحسن، مما قال الوليد إنه بيت المقدس، والله أعلم.

الإتقان في علوم القرآن: (١/ ٣٢)
الثاني: أن المكي ما نزل بمكة ولو بعد الهجرة والمدني ما نزل بالمدينة وعلى هذا تثبت الواسطة فما نزل بالأسفار لا يطلق عليه مكي ولا مدني. وقد أخرج الطبراني في الكبير من طريق الوليد بن مسلم عن عفير بن معدان عن ابن عامر عن أبي أمامة قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: «أنزل القرآن في ثلاثة أمكنة: مكة والمدينة والشام» قال الوليد: يعني بيت المقدس. وقال الشيخ عماد الدين بن كثير: بل تفسيره بتبوك أحسن. قلت: ويدخل في مكة ضواحيها كالمنزل بمنى وعرفات والحديبية وفي المدينة ضواحيها كالمنزل ببدر وأحد وسلع.