Question

What is the reference for this narration?

Rasulullah (sallallahu ‘alayhi wa sallam) was asked:

“What kind of wealth should we acquire?” He replied: “Let one of you acquire: A thankful heart, a tongue that remembers Allah, and a believing wife who will aid him concerning the Hereafter.”

 

Answer

Imam Ibn Majah (rahimahullah) has recorded this Hadith.

Thawban (radiyallahu ‘anhu related: “…’Umar (radiyallahu ‘anhu) asked, “O Rasulullah, what wealth should we acquire?” Nabi (sallallahu ‘alayhi wa sallam) replied, “Let one of you adopt a grateful heart, a tongue engaged in the remembrance of Allah and a believing wife who assists you in matters of the Hereafter.”

(Sunan Ibn Majah, Hadith: 1856)

 

Imam Tirmidhi (rahimahullah) has recorded the Hadith with slight variation in the wording and has declared it sound (hasan).

(Sunan Tirmidhi, Hadith: 3094. See here)

 

And Allah Ta’ala Knows best.

 

Answered by: Moulana Suhail Motala

 

Approved by: Moulana Muhammad Abasoomar

 

__________

التخريج من المصادر العربية

سنن ابن ماجه:
(١٨٥٦)- حدثنا محمد بن إسماعيل بن سمرة قال: حدثنا وكيع، عن عبد الله بن عمرو بن مرة، عن أبيه، عن سالم بن أبي الجعد، عن ثوبان، قال: لما نزل في الفضة والذهب ما نزل، قالوا: فأي المال نتخذ؟ قال عمر: فأنا أعلم لكم ذلك، فأوضع على بعيره، فأدرك النبي صلى الله عليه وسلم، وأنا في أثره، فقال: يا رسول الله، أي المال نتخذ؟ فقال: «ليتخذ أحدكم قلبا شاكرا، ولسانا ذاكرا، وزوجة مؤمنة، تعين أحدكم على أمر الآخرة».

سنن الترمذي:
(٣٠٩٤) – حدثنا عبد بن حميد، قال: حدثنا عبيد الله بن موسى، عن إسرائيل، عن منصور، عن سالم بن أبي الجعد، عن ثوبان، قال: لما نزلت {والذين يكنزون الذهب والفضة} قال: كنا مع النبي صلى الله عليه وسلم في بعض أسفاره، فقال بعض أصحابه: أنزلت في الذهب والفضة، لو علمنا أي المال خير فنتخذه؟ فقال: «أفضله لسان ذاكر، وقلب شاكر، وزوجة مؤمنة تعينه على إيمانه».
هذا حديث حسن سألت محمد بن إسماعيل، فقلت له: سالم بن أبي الجعد سمع من ثوبان؟ فقال: لا، فقلت له: ممن سمع من أصحاب النبي صلى الله عليه وسلم؟ فقال: سمع من جابر بن عبد الله وأنس بن مالك، وذكر غير واحد من أصحاب النبي صلى الله عليه وسلم.