The best type of horse

Question

Can you provide the reference for this Hadith?

The best of horses is black with a white patch on the forehead and having whiteness on the upper lip and nose. The next best horse is a black horse with whiteness on the forehead and some white on [three] legs. The right leg does not have any whiteness. If it is not black, then a colour between black and red (i.e. reddish brown approaching chestnut) horse with these same markings.

 

Answer

Imam Tirmidhi and Imam Ibn Majah (rahimahumallah) have recorded this narration on the authority of Sayyiduna Abu Qatadah (radiyallahu ‘anhu).

(Sunan Tirmidhi, Hadith: 1696 and Sunan Ibn Majah, Hadith: 2789. Also see: Musnad Ahmad, vol. 5 pg. 300 and Sahih Ibn Hibban; Al Ihsan, Hadith: 4676)

 

 

And Allah Ta’ala knows best.

 

Answered by: Moulana Suhail Motala

 

Approved by: Moulana Muhammad Abasoomar

 

Checked by: Moulana Haroon Abasoomar

__________

التخريج من المصادر العربية

سنن الترمذي (١٦٩٦): حدثنا أحمد بن محمد قال: أخبرنا عبد الله بن المبارك قال: أخبرنا ابن لهيعة، عن يزيد بن أبي حبيب، عن علي بن رباح، عن أبي قتادة، عن النبي صلى الله عليه وسلم قال: «خير الخيل الأدهم الأقرح الأرثم، ثم الأقرح المحجل، طلق اليمين، فإن لم يكن أدهم فكميت على هذه الشية».

سنن ابن ماجه (٢٧٨٩ ): حدثنا محمد بن بشار قال: حدثنا وهب بن جرير قال: حدثنا أبي قال: سمعت يحيى بن أيوب، يحدث عن يزيد بن أبي حبيب، عن علي بن رباح، عن أبي قتادة الأنصاري، أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: «خير الخيل الأدهم، الأقرح، المحجل، الأرثم طلق اليد اليمنى، فإن لم يكن أدهم فكميت على هذه الشية» .

مسند أحمد (٥/ ٣٠٠ ): حدثنا حسن بن موسى ، حدثنا ابن لهيعة ، ويحيى بن إسحاق قال : أخبرنا ابن لهيعة قال حسن في حديثه : حدثنا يزيد بن أبي حبيب ، عن علي بن رباح ، عن أبي قتادة ، عن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال : خير الخيل الأدهم ، الأقرح ، الأرثم المحجل ثلاث ، مطلق اليمين ، فإن لم يكن أدهم ، فكميت على هذه الشية.

صحيح ابن حبان (٤٦٧٦): أخبرنا أحمد بن علي بن المثنى، حدثنا إبراهيم بن محمد بن عرعرة، حدثنا وهب بن جرير، حدثنا أبي، قال: سمعت يحيى بن أيوب يحدث، عن يزيد بن أبي حبيب، عن علي بن رباح عن عقبة بن عامر، أو أبي قتادة، قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: «خير الخيل الأدهم الأقرح الأرثم المحجل ثلاثا طلق اليد اليمنى» قال يزيد: فإن لم يكن أدهم، فكميت على هذه الشية.