Question

Please provide the source of this narration:

إن هذا القرآن شافع مشفع من اتبعه قاده إلى الجنة، ومن تركه أو أعرض عنه زخ في قفاه إلى النار

 

Answer

Imam Bazzar (rahimahullah) has recorded this narration as the statement of Sayyiduna ‘Abdullah ibn Mas’ud (radiyallahu ‘anhu).

Sayyiduna ‘Abdullah ibn Mas’ud (radiyallahu ‘anhu) said: “The Quran is an accepted intercessor. Whoever adheres to [its teachings], it will lead him to Jannah. Whoever abandons it will be pushed by his nape into the fire.”

(Musnad Bazzar, Kashful Astar, Hadith: 121. Also see: Musannaf ibn Abi Shaybah: 30675, Targhib, vol. 1 pg. 80, Majma’uz Zawaid, vol. 1 pg. 171, Hadith: 800)

 

Imam Ibn Hibban (rahimahullah) has recorded a similar narration as a Hadith of Rasulullah (sallallahu ‘alayhi wa sallam), on the authority of Sayyiduna Jabir (radiyallahu ‘anhu). See here.

 

And Allah Ta’ala Knows best.

 

Answered by: Moulana Suhail Motala

 

Approved by: Moulana Muhammad Abasoomar

 

__________

التخريج من المصادر العربية

كشف الأستار عن زوائد البزار: (١/ ٧٧)
(١٢١) – حدثنا أبو كريب محمد بن العلاء، ثنا عبد الله بن الأجلح، عن الأعمش، عن المعلى الكندي، عن عبد الله بن مسعود، قال: إن هذا القرآن شافع مشفع من اتبعه قاده إلى الجنة، ومن تركه أو أعرض عنه أو كلمة نحوها زخ في قفاه إلى النار.

مصنف ابن أبي شيبة: (١٥/ ٤٧٨)
(٣٠٦٧٥)- حدثنا عبيدة بن حميد ، عن منصور ، عن أبي جعفر ، عن زاذان ، قال : يقال : إن القرآن شافع مشفع وماحل مصدق.

الترغيب والترهيب للمنذري: (١/ ٨٠)
وعن عبد الله بن مسعود قال: إن هذا القرآن شافع مشفع من اتبعه قاده إلى الجنة، ومن تركه أو أعرض عنه (أو كلمة نحوها) زج في قفاه إلى النار. رواه البزار هكذا موقوفا على ابن مسعود، ورواه مرفوعا من حديث جابر، وإسناد المرفوع جيد.

مجمع الزوائد ومنبع الفوائد: (١/ ١٧١)
(٨٠٠) – وعن عبد الله بن مسعود قال: إن هذا القرآن شافع مشفع، من اتبعه قاده إلى الجنة، ومن تركه أو أعرض عنه – أو كلمة نحوها – زخ في قفاه إلى النار.
رواه البزار هكذا موقوفا على ابن مسعود.