Question

I am looking for narrations that offer solace to those who have received less in this world and will be granted many more favours in the Hereafter.

 

Answer

At the outset, it is important to note that no matter the trials one faces in this world, they are few compared to the countless blessings Allah Ta’ala has bestowed upon them, beyond mere material wealth.

Nevertheless, for those who experience hardship and tribulations in this world, whether financial or otherwise, immense rewards are awaiting them in the Hereafter, as explained in the following narrations:

1) Sayyiduna Anas ibn Malik (radiyallahu ‘anhu) reported that Nabi (sallallahu ‘alayhi wa sallam) said: “A man who was among the wealthiest of people, enjoying all forms of luxury in this world, will be brought on the Day of Qiyamah and will be placed in Jahannam for a moment. Then he will be asked: ‘O son of Adam, did you ever see/enjoy any good? Did you ever have any pleasure?’ He will say: ‘No, by Allah, O my Rabb.’
Thereafter, the most destitute of people, who will be among the inhabitants of Jannah, will be brought and will be placed into Jannah for a moment. He will be asked: ‘O son of Adam, did you ever face any hardship or experience any suffering?’ He will say: ‘No, by Allah, O my Rabb. I never saw anything bad nor have I ever experienced any hardship.’”

(Sahih Muslim, Hadith: 2807)

 

2) Sayyiduna Anas (radiyallahu ‘anhu) reported that Rasulullah (sallallahu ‘alayhi wa sallam) said: “Indeed greater reward comes with a greater trial. And when Allah loves a people He subjects them to trials. So whoever is content, then for him is [Allah’s] Pleasure, and whoever is discontent, for him is [Allah’s] Wrath.”

(Sunan Tirmidhi, Hadith: 2396, Sunan Ibn Majah, Hadith: 4031)

 

3) Sayyiduna Abu Hurayrah (radiyallahu ‘anhu) reported that Rasulullah (sallallahu ‘alayhi wa sallam) said: “‘The believing men and women continue to be under trial with regards to their selves, their children, and their wealth until they meet Allah without any sin”

(Sunan Tirmidhi, Hadith: 2399)

 

4) Sayyiduna Sa’d ibn Abi Waqqas (radiyallahu ‘anhu) once asked Rasulullah (sallallahu ‘alayhi wa sallam), “Which people are tested most severely? Nabi (sallallahu ‘alayhi wa sallam) replied, ‘The Ambiya, then the next best, then the next best’ [i.e. The honourable noble ones who are closest to Allah Ta’ala]. A person is tested in accordance to [the strength or weakness] of his Din [Iman]. If he is firm on his Din, his trials will be more severe. If he is weak in his Din, then he is tried according to the strength of his Din. Man will continue being tested until he is left walking upon the earth free of sins”

(Sunan Tirmidhi, Hadith: 2398, Sunan Ibn Majah, Hadith: 4023)

 

5) Sayyiduna Jabir (radiyallahu ‘anhu) reported that Rasulullah (sallallahu ‘alayhi wa sallam) said: “On the Day of Qiyamah, those who were not tested [in the world] will wish their skins had been cut up in this world when they see the reward for those who were tested.”

(Sunan Tirmidhi, Hadith: 2402)

 

And Allah Ta’ala Knows best.

Answered by: Moulana Suhail Motala

Approved by: Moulana Muhammad Abasoomar

__________

التخريج من المصادر العربية

صحيح مسلم:
(٢٨٠٧) – حدثنا عمرو الناقد، حدثنا يزيد بن هارون، أخبرنا حماد بن سلمة، عن ثابت البناني، عن أنس بن مالك، قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: «يؤتى بأنعم أهل الدنيا من أهل النار يوم القيامة، فيصبغ في النار صبغة، ثم يقال: يا ابن آدم هل رأيت خيرا قط؟ هل مر بك نعيم قط؟ فيقول: لا، والله يا رب ويؤتى بأشد الناس بؤسا في الدنيا، من أهل الجنة، فيصبغ صبغة في الجنة، فيقال له: يا ابن آدم هل رأيت بؤسا قط؟ هل مر بك شدة قط؟ فيقول: لا، والله يا رب ما مر بي بؤس قط، ولا رأيت شدة قط»

سنن الترمذي:
(٢٣٩٦) – حدثنا قتيبة، قال: حدثنا الليث، عن يزيد بن أبي حبيب، عن سعد بن سنان، عن أنس، قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: «إذا أراد الله بعبده الخير عجل له العقوبة في الدنيا، وإذا أراد الله بعبده الشر أمسك عنه بذنبه حتى يوافي به يوم القيامة» وبهذا الإسناد عن النبي صلى الله عليه وسلم، قال: «إن عظم الجزاء مع عظم البلاء، وإن الله إذا أحب قوما ابتلاهم، فمن رضي فله الرضا، ومن سخط فله السخط».
هذا حديث حسن غريب من هذا الوجه.

سنن ابن ماجه:
(٤٠٣١) – حدثنا محمد بن رمح ، أخبرنا الليث بن سعد ، عن يزيد بن أبي حبيب ، عن سعد بن سنان ، عن أنس بن مالك ، عن رسول الله صلى الله عليه وسلم ، أنه قال : «عظم الجزاء مع عظم البلاء ، وإن الله إذا أحب قوما ابتلاهم ، فمن رضي فله الرضا ، ومن سخط فله السخط».

سنن الترمذي:
(٢٣٩٩) – حدثنا محمد بن عبد الأعلى، قال: حدثنا يزيد بن زريع، عن محمد بن عمرو، عن أبي سلمة، عن أبي هريرة، قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: «ما يزال البلاء بالمؤمن والمؤمنة في نفسه وولده وماله حتى يلقى الله وما عليه خطيئة».
هذا حديث حسن صحيح.

(٢٣٩٨) – حدثنا قتيبة، قال: حدثنا حماد بن زيد، عن عاصم ابن بهدلة، عن مصعب بن سعد، عن أبيه، قال: قلت: يا رسول الله، أي الناس أشد بلاء؟ قال: «الأنبياء ثم الأمثل فالأمثل، فيبتلى الرجل على حسب دينه، فإن كان دينه صلبا اشتد بلاؤه، وإن كان في دينه رقة ابتلي على حسب دينه، فما يبرح البلاء بالعبد حتى يتركه يمشي على الأرض ما عليه خطيئة».
هذا حديث حسن صحيح.
وفي الباب عن أبي هريرة، وأخت حذيفة بن اليمان أن النبي صلى الله عليه وسلم، سئل أي الناس أشد بلاء؟ قال: «الأنبياء، ثم الأمثل فالأمثل».

سنن ابن ماجه:
(٤٠٢٣) – حدثنا يوسف بن حماد المعني ، ويحيى بن درست ، قالا : حدثنا حماد بن زيد ، عن عاصم ، عن مصعب بن سعد ، عن أبيه ، سعد بن أبي وقاص ، قال : قلت : يا رسول الله ، أي الناس أشد بلاء ؟ قال : «الأنبياء ، ثم الأمثل فالأمثل ، يبتلى العبد على حسب دينه ، فإن كان في دينه صلبا ، اشتد بلاؤه ، وإن كان في دينه رقة ، ابتلي على حسب دينه ، فما يبرح البلاء بالعبد ، حتى يتركه يمشي على الأرض ، وما عليه من خطيئة».

سنن الترمذي:
(٢٤٠٢) – حدثنا محمد بن حميد الرازي، ويوسف بن موسى القطان البغدادي، قالا: حدثنا عبد الرحمن بن مغراء أبو زهير، عن الأعمش، عن أبي الزبير، عن جابر، قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: «يود أهل العافية يوم القيامة حين يعطى أهل البلاء الثواب لو أن جلودهم كانت قرضت في الدنيا بالمقاريض».
وهذا حديث غريب، لا نعرفه بهذا الإسناد إلا من هذا الوجه وقد روى بعضهم هذا الحديث عن الأعمش، عن طلحة بن مصرف، عن مسروق، قوله شيئا من هذا.