Question
I have come across these two narrations which have a slight variation in wording. Kindly mention which version is correct. Or are both acceptable?
أَنْبَأَنِي أَبُو عَبْدِ الرَّحْمَنِ، أَنَّ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ الْعُكْبَرِيَّ أَخْبَرَهُمْ، أنا أَبُو الْقَاسِمِ الْبَغَوِيُّ، ثنا سُلَيْمَانُ بْنُ عُمَرَ بْنِ الأَقْطَعِ، ثنا بَقِيَّةُ، عَنْ أَبِي بَكْرِ بْنِ أَبِي مَرْيَمَ حَدَّثَنِي الْمُهَاجِرُ بْنُ حَبِيبٍ، عَنْ عُبَيْدَةَ الْمُلَيْكِيِّ، وَكَانَتْ لَهُ صُحْبَةٌ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: يَا أَهْلَ الْقُرْآنِ، لا تَوَسَّدُوا الْقُرْآنَ، وَاتْلُوهُ حَقَّ تِلاوَتِهِ، آِنَاءَ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ، وأفْشُوهُ، وَتَغَنَّوْهُ، وَتَدَبَّرُوا مَا فِيهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ، وَلا تَعْجَلُوا تِلاوَتَهُ فَإِنَّ لَهُ ثَوَابًا
(Shu’abul Iman, Hadith: 1852)
أَخْبَرَنَا الشَّيْخُ أَبُو الْفَتْحِ الْعُمَرِيُّ، أنا أَبُو عَبْدِ الرَّحْمَنِ الشُّرَيْحِيُّ، أنا مُحَمَّدُ بْنُ عَقِيلٍ الْبَلْخِيُّ، ثنا عَلِيُّ بْنُ حُسْنٍ، أنا عِيسَى بْنُ يُونُسَ عَنْ أَبِي بَكْرِ بْنِ أَبِي مَرْيَمَ، عَنِ الْمُهَاجِرِ بْنِ حَبِيبٍ، عَنْ عُبَيْدَةَ الْمُلَيْكِيِّ، صَاحِبِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، أَنَّهُ كَانَ يَقُولُ: يَا أَهْلَ الْقُرْآنِ، ثَلاثَ مَرَّاتٍ: لا تَوَسَّدُوا الْقُرْآنَ، وَاتْلُوهُ حَقَّ تِلاوَتِهِ فِي آنَاءِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ، وَاذْكُرُوا مَا فِيهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ، وَلا تَسْتَعْجِلُوا ثَوَابَهُ، فَإِنَّ لَهُ ثَوَابًا
(Shu’abul Iman, Hadith: 1854)
Answer
Imams Tabarani, Bayhaqi and others (rahimahumullah) have recorded this narration in their respective Hadith compilations. In the second quote above, it has appeared (Mawqufan) as the statement of Sayyiduna ’Abidah/’Ubaydah Al-Mulayki/Al-Umluki (radiyallahu ‘anhu), and in the first quote, it is cited (Marfu’an) as the statement of Rasulullah (sallallahu ‘alayhi wa sallam), narrated on the authority of Sayyiduna ‘Abidah (i.e., the same Sahabi – radiyallahu ‘anhu).
(Al-Mu’jamul Kabir; Majma’uz Zawaid, vol. 2, pg. 252, Shu’abul Iman, Hadiths: 1852-1854; Also see: Kitabu Dhikri Akhbari Asbahan, vol. 1, pg. 260, Usdul Ghabah, vol. 3, pg. 544, Fadailul Quran of Hafiz Ibn Kathir, pgs. 184-185 and 302, Maktabah Ibn Taymiyyah edition, and Al-Isabah, vol. 4, pg. 355)
Both versions have been reported via a chain consisting of Abu Bakr ibn ‘Abdillah ibn Abi Maryam, a weak narrator. Nonetheless, this Hadith can be quoted as a means of encouraging others to recite the Quran as is the case with Hadiths of this nature.
(Refer: Ma’rifatus Sahabah, Number: 1970, Majma’uz Zawaid, vol. 2, pg. 253, Al-Isabah, vol. 4, pg. 355, and Tahdhibut Tahdhib, vol. 12, pgs. 28-30; Also see: At-Tarikhul Kabir of Imam Bukhari, vol. 6, pgs. 83-84, Kitabul Jarh Wat Ta’dil, vol. 6, pgs. 90-91, and Mirqat, Hadith: 2210)
And Allah Ta’ala knows best.
Answered by: Mawlana Farhan Shariff
Approved by: Mawlana Muhammad Abasoomar