Question
What is the authenticity of this narration?
Qarazah ibn Ka’b said:
“We went with Umar ibn al-Khattab towards the desert, he walked with us and said: ‘Do you know why I followed you?’ They said: ‘To honour us’. He said: ‘Besides that, you are going to the villagers. The Qur’an reverberates in them like the reverberation of a bee. “Do not occupy them with traditions [Hadith]. So make them busy and recite the Qur’an, and don’t engage them with Narrations from the Prophet and I am an associate to you”
(Jami’u Bayanil ‘Ilm)
Answer
The narration as appears in Jami’u Bayanil ‘Ilmi Wa Fadlihi is as follows:
Sayyiduna Qarazah ibn Ka’b (radiyallahu ‘anhu) said: “We left to go toward [‘Iraq] and ‘Umar (radiyallahu ‘anhu) accompanied us to Sirar [a well three miles out of Madinah] to bid farewell. He asked for water and performed wudu. He then said, ‘Do you know why I followed you?’ They replied, ‘You wanted to bid us farewell to honour us.’ He said, ‘Besides that, [there is another reason]. You are going to a town wherein the Quran reverberates like bees [i.e., they engage in excessive Quran recital] so do not stop them by narrating [too many] Hadiths from Rasulullah (sallallahu ‘alayhi wa sallam). [Proceed] and I am with you.'”
(Jami’u Bayanil ‘Ilmi Wa Fadlihi, Hadith: 1904. Refer: An Nihayah Fi Gharibil Hadith, vol. 2, pg. 24)
Imam Hakim (rahimahullah) has also recorded this narration with slight variations in the wording. He has declared his chain authentic and further states that there are [corroborating] chains. ‘Allamah Dhahabi (rahimahullah) concurs.
(Mustadrak Hakim, vol. 1, pg. 102)
‘Allamah Ibnu ‘Abdil Barr (rahimahullah) has cited this narration under the chapter, ‘Criticizing excessive reporting of Hadith without understanding it’. Sayyiduna ‘Umar (radiyallahu ‘anhu) therefore cautioned the Sahabah (radiyallahu ‘anhum) against preoccupying these people with Hadiths which they may not have a complete understanding of and leave them to be engrossed with Quran recital.
And Allah Ta’ala Knows best.
Answered by: Mawlana Suhail Motala
Approved by: Mawlana Muhammad Abasoomar
__________
التخريج من المصادر العربية
جامع بيان العلم وفضله:
(١٩٠٤) – حدثنا عبد الرحمن بن يحيى، ثنا عمر بن محمد، قال: حدثنا علي بن عبد العزيز، قال: حدثنا سعيد بن منصور، قال حدثنا خالد بن عبد الله، عن بيان، عن الشعبي، عن قرظة بن كعب، قال: خرجنا فشيعنا عمر، إلى صرار ثم دعا بماء فتوضأ ثم قال: «أتدرون لم خرجت معكم؟» قلنا: أردت أن تشيعنا تكرما بذلك، قال: «إن مع ذلك لحاجة خرجت لها، إنكم تأتون بلدة لأهلها دوي بالقرآن كدوي النحل فلا تصدوهم بالأحاديث عن رسول الله صلى الله عليه وسلم وأنا شريككم».
قال قرظة: فما حدثت بعده حديثا عن رسول الله صلى الله عليه وسلم.
النهاية في غريب الحديث والأثر: (٢/ ٢٤)
وفي حديث الإيمان «نسمع دوي صوته ولا نفقه ما يقول» الدوي: صوت ليس بالعالي، كصوت النحل ونحوه.
المستدرك للحاكم: (١/ ١٠٢)
حدثنا أبو العباس محمد بن يعقوب، أنبأ محمد بن عبد الله بن عبد الحكم، أنبأ ابن وهب، قال: سمعت سفيان بن عيينة، يحدث، عن بيان، عن عامر الشعبي، عن قرظة بن كعب، قال: «خرجنا نريد العراق فمشى معنا عمر بن الخطاب إلى صرار فتوضأ ثم قال: أتدرون لم مشيت معكم؟ قالوا: نعم، نحن أصحاب رسول الله صلى الله عليه وسلم مشيت معنا، قال: إنكم تأتون أهل قرية لهم دوي بالقرآن كدوي النحل فلا تبدونهم بالأحاديث فيشغلونكم، جردوا القرآن، وأقلوا الرواية عن رسول الله صلى الله عليه وسلم، وامضوا وأنا شريككم فلما قدم قرظة قالوا: حدثنا، قال: نهانا ابن الخطاب».
هذا حديث صحيح الإسناد، له طرق تجمع ويذاكر به، وقرظة بن كعب الأنصاري صحابي سمع من رسول الله صلى الله عليه وسلم، ومن شرطنا في الصحابة أن لا نطويهم، وأما سائر رواته فقد احتجا به.