Question

Many people do not know why we are forbidden from eating pork. Besides the health risks, is there anything else we should know about?

Answer

There are numerous places in the Holy Quran wherein Allah Ta’ala prohibits the consumption of pork.

Among them are:

1.”The consumption of carrion, blood and swine flesh is prohibited” ….

(Surah Al Baqarah: 173)

2. “Forbidden for you is carrion, blood and swine

( Surah Al Ma’idah: 3)

3. “Say (O Muhammad sallalahu ‘alayhi wa sallam) in the revelation that has come to me, I do not find anything forbidden to be eaten by the one who wishes to eat it except carrion, flowing blood, the flesh of swine which is indeed an impurity

(Surah Al An’aam: 145)

4. “Forbidden for you is carrion, blood and swine

(Surah Nahl: 115)

Note: Since the meat of the swine is regarded as its biggest benefit, the meat only was mentioned in the above verses. However, the entire swine is intended

(Ahkamul Quran of Imam Jassas vol. 1 pg. 151)

The above verses of the Holy Quran are sufficient to prove that consuming pork is totally prohibited. The ‘Ulama caution against questioning Allah Ta’ala’s wisdom behind anything as this may lead a person to denial. Allah Ta’ala alone knows why he has prohibited pork and other items, it is our duty as Muslims to accept and obey.

And Allah Ta’ala knows best

 

Answered by: Moulana Suhail Motala

 

Approved by: Moulana Muhammad Abasoomar

 

Checked by: Moulana Haroon Abasoomar

 

التخريج من المصادر العربية

القرآن الكريم [البقرة: ١٧٣]: {إِنَّمَا حَرَّمَ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةَ وَالدَّمَ وَلَحْمَ الْخِنْزِيرِ وَمَا أُهِلَّ بِهِ لِغَيْرِ اللَّهِ فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ بَاغٍ وَلَا عَادٍ فَلَا إِثْمَ عَلَيْهِ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ}.

القرآن الكريم [المائدة: ٣]: {حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَالدَّمُ وَلَحْمُ الْخِنْزِيرِ وَمَا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ وَالْمُنْخَنِقَةُ وَالْمَوْقُوذَةُ وَالْمُتَرَدِّيَةُ وَالنَّطِيحَةُ وَمَا أَكَلَ السَّبُعُ إِلَّا مَا ذَكَّيْتُمْ وَمَا ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ}.

القرآن الكريم[الأنعام: ١٤٥]: {قُلْ لَا أَجِدُ فِي مَا أُوحِيَ إِلَيَّ مُحَرَّمًا عَلَى طَاعِمٍ يَطْعَمُهُ إِلَّا أَنْ يَكُونَ مَيْتَةً أَوْ دَمًا مَسْفُوحًا أَوْ لَحْمَ خِنْزِيرٍ فَإِنَّهُ رِجْسٌ أَوْ فِسْقًا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ بَاغٍ وَلَا عَادٍ فَإِنَّ رَبَّكَ غَفُورٌ رَحِيمٌ}.

القرآن الكريم [النحل: ١١٥]: {إِنَّمَا حَرَّمَ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةَ وَالدَّمَ وَلَحْمَ الْخِنْزِيرِ وَمَا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ بَاغٍ وَلَا عَادٍ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ}.

أحكام القرآن للجصاص (١/ ١٥١): واللحم وإن كان مخصوصا بالذكر فإن المراد جميع أجزائه وإنما خص اللحم بالذكر لأنه أعظم منفعته وما يبتغى منه كما نص على تحريم قتل الصيد على المحرم والمراد حظر جميع أفعاله في الصيد وخص القتل بالذكر لأنه أعظم ما يقصد به الصيد.