Question

I have seen your answer regarding ‘Asim ibn Bahdalah but my question is what is the status of reports that are narrated through him alone? Some people have said he is only accepted through corroborated reports, others said his Hadith narrated alone are Hasan until proven otherwise.

 

Answer

As stated in the answer you have alluded to, the Hadiths reported through ‘Asim ibn Bahdalah/Ibn Abin Najud alone will be declared sound (hasan) unless it is evident that he erred.

Imams Bukhari and Muslim (rahimahumallah) only accepted Hadith from a certain calibre of narrators. According to them, ‘Asim ibn Bahdalah did not meet this high criterion. Therefore, if they found him to be corroborated, they accepted his Hadith. The fact that he was corroborated, assured them that he reported this Hadith correctly in accordance to their standards.

 

(See: Shaykh Muhammad ‘Awwamah’s footnotes on Musannaf Ibn Abi Shaybah, Hadith: 29095 and 29842 for examples of where his Hadith has been declared sound)

 

And Allah Ta’ala Knows best.

 

Answered by: Moulana Suhail Motala

 

Approved by: Moulana Muhammad Abasoomar

__________

التخريج من المصادر العربية

مصنف ابن أبي شيبة:
(٢٩٨٤٢) حدثنا أبو أسامة ، عن مسعر ، عن عاصم ، عن زر بن حبيش ، عن علي قال : من أحب الكلم إلى الله أن يقول العبد وهو ساجد : ظلمت نفسي فاغفر لي.

تعليق الشيخ محمد عوامة (حفظه الله)
(٢٩٨٤٢) – الإسناد حسن من أجل عاصم، فإنه ابن أبي النجود.
(٢٩٠٥٠) – رواه أبو داود (٤٤٦٠) من طريق شريك وأبي الأحوص وابن عياش، والترمذي (١٤٥٥) من طريق سفيان الثوري، والنسائي (٧٣٤١) من طريق أبي حنيفة ، كلهم عن عاصم، به، وقد أعل أبو داود والترمذي بهذا الخبر الموقوف ذاك الحديث المرفوع الآتي برقم (۲۹۱۱۱). محمد
وعاصم : هو ابن أبي النجود، كما حققه شيخنا العلامة المحقق الشيخ . عبد الرشيد النعماني رحمه الله تعالى في «مكانة الإمام أبي حنيفة في الحديث» ص۱۲۷، لا كما فسره النسائي فقال: «عن عاصم هو ابن عمر» أي : عاصم بن عمر العمري أخو عبيد الله وعبد الله ابن عمر العمريين، لذلك ضعف النسائي الخبر بعاصم هذا، مع أن عاصم بن أبي النجود صدوق حديثه حسن. هذه فائدة.
والثانية : أن المزي ترجم لأبي حنيفة وذكر من شيوخه عاصماً هذا، وكتب بجانب اسمه رمز (س)، في حين أنه لما ترجم عاصماً فاته أن يذكر الإمام أبا حنيفة من شيوخه، وأن يرمز له هذا الرمز، فيستدرك عليه.