Question
العطسة عند الحديث شاهد عدل
Sneezing when speaking is a sign that it refers to the truth
Answer
These words are recorded in Bahrul Fawaid; Ma’anil Akhbar of Abu Bakr Muhammad ibn Abi Ishaq Al Kalabadhi (Demise: 384 A.H.)
(Bahrul Fawaid; Ma’anil Akhbar, pg. 51)
I have not come across the credibility/lack thereof of a few narrators in this chain. This chain also has another reason for weakness (tadlis).
‘Allamah Munawi (rahimahullah) has referenced these words to Abu Ya’la. I could not locate this narration in the copy of his Musnad which is currently available.
(Refer: Faydul Qadir, Hadith: 5695. Also see: Musnadul Firdaws, Hadith: 4237)
See another version of the Hadith here as well as the differing verdicts of the Muhaddithun.
And Allah Ta’ala Knows best.
Answered by: Moulana Suhail Motala
Approved by: Moulana Muhammad Abasoomar
__________
التخريج من المصادر العربية
بحر الفوائد المسمى بمعاني الأخبار: (ص ٥١)
حدثنا عصمة بن محمود بن إدريس البيكندي، قال: ح إبراهيم بن إسماعيل البيكندي قال: ح سويد، ح بقية بن الوليد، عن معاوية بن يحيى، عن أبي الزناد، عن الأعرج، عن أبي هريرة رضي الله عنه قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: «العطسة عند الحديث شاهد عدل».
فيض القدير:
(٥٦٩٥) – (العطاس عند الدعاء شاهد صدق) وفي رواية: «شاهد عدل»، والشاهد الحاضر والصدق ضد الكذب، وذلك لأن الملك يتباعد عن العبد عند الكذب من نتن ما جاء به، كما جاء في الخبر، فإذا غاب الملك عند الكذب حضر عند الصدق فشهد، والملك حبيب الله، وتقدم أن الله يحب العطاس، فإذا أحبه فهو شاهد بالحق لما يكون عنده من حديث أو دعاء، وكان صادقا كالملك (أبو نعيم) في الطب (عن أبي هريرة) ورواه عنه أبو يعلى بلفظ: «العطسة عند الحديث شاهد عدل».
الفردوس:
(٤٢٣٧) – أبو هريرة: «العطسة عند الحديث شاهد عدل».