Question
If there is a narrator who became “mukhtalit” in his old age, how would it affect the authenticity of the narration?
Answer
A “mukhtalit” refers to an individual who experiences memory loss later in life but continues to narrate Hadith. This term can also describe a narrator who initially reports from a written source but later loses access to the book, or loses their vision, yet persists in narrating from memory, making mistakes.
The ruling regarding such a narrator is that all those narrations which he transmits after ikhtilat [after losing his memory/book] will be rejected. The narrations predating this condition will be deemed acceptable. In cases where it is impossible to differentiate between the two, all of the narrator’s transmissions will be withheld from consideration.
(Sharhun Nukhbah, pg. 104-105. Also see: Tadribur Rawi, vol. 5, pg. 553-554)
Hafiz Ibnul Kayyal (rahimahullah) [demise: 929 A.H.] has authored a book titled ‘Al Kawakibun Nayyirat’ in which he lists narrators who became mukhtalit and endeavors to document narrators who transmitted from them before or after their ikhtilat.
And Allah Ta’ala Knows best.
Answered by: Moulana Suhail Motala
Approved by: Moulana Muhammad Abasoomar
__________
التخريج من المصادر العربية.
نزهة النظر في توضيح نخبة الفكر: (ص: ١٠٤)
أو إن كان سوء الحفظ طارئا على الراوي؛ إما لكبره، أو لذهاب بصره، أو لاحتراق كتبه أو عدمها، بأن كان يعتمدها فرجع إلى حفظه فساء فهذا هو المختلط.
والحكم فيه أن ما حدث به قبل الاختلاط إذا تميز قبل، وإذا لم يتميز توقف فيه، وكذا من اشتبه الأمر فيه، وإنما يعرف ذلك باعتبار الآخذين عنه.
تدريب الراوي في شرح تقريب النواوي: (٥/ ٥٥٣)
(النوع الثاني والستون:) معرفة (من خلط من الثقات) (هذا فن مهم لا يعرف فيه تصنيف مفرد وهو حقيق به).
قال العراقي: وبسبب ذلك أفرده بالتصنيف من المتأخرين الحافظ صلاح الدين العلائي.
قلت: قد ألف فيه الحازمي تأليفا لطيفا رأيته. (فمنهم من خلط لخرفه، أو لذهاب بصره، أو لغيره) كتلف كتبه، والاعتماد على حفظه، فيقبلوا ما روي عنهم به قبل الاختلاط، ولا يقبل ما حدثوا به (بعده، أو شك فيه). ويعرف ذلك باعتبار الرواة عنهم.