Question

First of all, may Allah grant you Jannatul Firdaus for your efforts.

I’ve read the following extract of a text. The text contains strong arguments (from my perspective) that it is allowed to touch non-Mahram women, as long as there is no fear of desire. I always thought that would be haram but the Hadith (sahihayn) seems to indicate something different. My question is, what is the understanding of the Hadith

Here is the text passage:

“It is reported in the two Sahihs that Anas ibn Malik (may Allah be pleased with him) said, “The Prophet (sallallahu ‘alayhi wasallam) used to visit Umm Haram bint Milhan, who would offer him meals. Umm Haram was the wife of `Ubadah ibn As-Samit. Allah’s Messenger once visited her and she provided him with food and started looking for lice in his head. Then Allah’s Messenger slept putting his head in her lap, and afterwards woke up smiling. Umm Haram asked, ‘What causes you to smile, O Allah’s Messenger?’ He said, ‘Some of my followers who [in a dream] were presented before me as fighters in Allah’s Cause [on board a ship] amidst this sea cause me to smile; they were as kings on thrones …’”

This Hadith suggests that we can touch strange females if there is no fear of sin.

Please explain.

 

Answer

Sayyidatuna ‘Aaishah (radiyallahu’anha) said:

“Rasulullah (sallallahu’alayhi wasallam) never touched the hand of a strange woman ever”

(Sahih Bukhari, Hadith: 7214)

In another authentic Hadith, Rasulullah (sallallahu ‘alayhi wasallam) said:

“I do not shake the hands of women”

(Fathul Bari, Hadith: 7214)

The commentators have given two replies to the Hadith in your question;

1. Ummu Haram was a foster mahram of Rasulullah (sallallahu ‘alayhi wasallam)  and therefore does not classify as a “strange woman” to Rasulullah (sallallahu ‘alayhi wasallam)

2. If she wasn’t his mahram, this would be understood as an exclusive privilege for Him, (sallallahu ‘alayhi wasallam) which others cannot emulate. Like is the case with the issue of marrying more than 4 wives…

(Fathul Bari, Hadith: 6283)

3. One should bear in  mind that Rasulullah (sallallahu ‘alayhi wasallam) had complete control over his passions. (Sahih Bukhari)

How could we equate ourselves to him?

 

And Allah Ta’ala Knows best,

Answered by: Moulana Muhammad Abasoomar

Checked by: Moulana Haroon Abasoomar

__________

التخريج من المصادر العربية

صحيح البخاري:
(٧٢١٤) حدثنا محمود، حدثنا عبد الرزاق، أخبرنا معمر، عن الزهري، عن عروة، عن عائشة رضي الله عنها، قالت: «كان النبي صلى الله عليه وسلم يبايع النساء بالكلام بهذه الآية: {لا يشركن بالله شيئا}، قالت: وما مست يد رسول الله صلى الله عليه وسلم يد امرأة إلا امرأة يملكها».

فتح الباري لابن حجر:
(٧٢١٤) وقد أخرج إسحاق بن راهويه بسند صحيح حسن عن أسماء بنت يزيد مرفوعا: «إني لا أصافح النساء».

فتح الباري:
(٦٢٨٣)  وفيه: خدمة المرأة الضيف بتفلية رأسه، وقد أشكل هذا على جماعة، فقال ابن عبد البر: أظن أن أم حرام أرضعت رسول الله صلى الله عليه وسلم، أو أختها أم سليم، فصارت كل منهما أمه أو خالته من الرضاعة، فلذلك كان ينام عندها وتنال منه ما يجوز للمحرم أن يناله من محارمه، ثم ساق بسنده إلى يحيى بن إبراهيم بن مزين قال: إنما استجاز رسول الله صلى الله عليه وسلم أن تفلي أم حرام رأسه لأنها كانت منه ذات محرم من قبل خالاته، لأن أم عبد المطلب جده كانت من بني النجار، ومن طريق يونس بن عبد الأعلى قال: قال لنا ابن وهب: أم حرام إحدى خالات النبي صلى الله عليه وسلم من الرضاعة فلذلك كان يقيل عندها وينام في حجرها وتفلي رأسه، قال ابن عبد البر: وأيهما كان فهي محرم له، وجزم أبو القاسم بن الجوهري والداودي والمهلب فيما حكاه ابن بطال عنه بما قال ابن وهب، قال: وقال غيره: إنما كانت خالة لأبيه أو جده عبد المطلب، وقال ابن الجوزي سمعت بعض الحفاظ يقول: كانت أم سليم أخت آمنة بنت وهب أم رسول الله صلى الله عليه وسلم من الرضاعة، وحكى ابن العربي ما قال ابن وهب ثم قال: وقال غيره: بل كان النبي صلى الله عليه وسلم معصوما يملك أربه عن زوجته فكيف عن غيرها مما هو المنزه عنه، وهو المبرأ عن كل فعل قبيح وقول رفث، فيكون ذلك من خصائصه…
ثم قال الدمياطي: على أنه ليس في الحديث ما يدل على الخلوة بأم حرام، ولعل ذلك كان مع ولد أو خادم أو زوج أو تابع. قلت: وهو احتمال قوي لكنه لا يدفع الإشكال من أصله لبقاء الملامسة في تفلية الرأس، وكذا النوم في الحجر، وأحسن الأجوبة دعوى الخصوصية ولا يردها كونها لا تثبت إلا بدليل لأن الدليل على ذلك واضح، والله أعلم.