Did the Sahabah make salam again if a tree came between them?

Question

Is there any Hadith which mentions that the Sahabah (radayallahu ‘anhum) made salam again after walking round a tree?

Answer

1) Sayyiduna Abu Hurayrah (radiyallahu ‘anhu) reports that  Rasulullah (sallallahu ‘alayhi wa sallam) said: ‘When one of you meets his brother he should greet him, if a tree, wall or rock comes in between them and they meet again, then they should greet once again’.

(Sunan Abi Dawud, Hadith: 5158)

This narration has also been reported as the statement of Sayyiduna Abu Hurayrah (radiyallahu ‘anhu).

(Sunan Abi Dawud, Hadith: 5158 and Al Adabul Mufrad of Imam Bukhari (rahimahullah), Hadith: 1010)

 

2) Sayyiduna  Anas ibn Malik (radiyallahu ‘anhu) reports: ‘If a tree had to intervene between us when we were with Nabi (sallallahu ‘alayhi  wa sallam), we would greet each other again when we met’.

(Tabarani in Al Mu’jamul Awsat, Hadith: 7987)

‘Allamah Mundhiri, Hafiz Ibn Hajar and Hafiz Haythami (rahimahumullah) have classified this Hadith as sound (hasan).

(Targhib, vol. 3 pg. 428, Talkhisul Habir and Majma’uz Zawaid, vol. 8 pg. 34)

 

And Allah Ta’ala Knows best

 

Answered by: Moulana Suhail Motala

 

Approved by: Moulana Muhammad Abasoomar

 

Checked by: Moulana Haroon Abasoomar

__________

التخريج من المصادر العربية

سنن أبي داود (٥١٥٨): حدثنا أحمد بن سعيد الهمداني، حدثنا ابن وهب، قال: أخبرني معاوية بن صالح، عن أبي موسى، عن أبي مريم، عن أبي هريرة، قال: «إذا لقي أحدكم أخاه فليسلم عليه، فإن حالت بينهما شجرة أو جدار، أو حجر ثم لقيه فليسلم عليه أيضا» قال معاوية، وحدثني عبد الوهاب بن بخت، عن أبي الزناد، عن الأعرج، عن أبي هريرة عن رسول الله صلى الله عليه وسلم مثله سواء.

الأدب المفرد (١٠١٠): حدثنا عبد الله بن صالح قال: حدثني معاوية، عن أبي مريم، عن أبي هريرة، أنه سمعه يقول: من لقي أخاه فليسلم عليه، فإن حالت بينهما شجرة أو حائط، ثم لقيه فليسلم عليه.

حدثنا موسى بن إسماعيل قال: حدثنا الضحاك بن نبراس أبو الحسن، عن ثابت البناني، عن أنس بن مالك، أن أصحاب النبي صلى الله عليه وسلم كانوا يكونون مجتمعين فتستقبلهم الشجرة، فتنطلق طائفة منهم عن يمينها وطائفة عن شمالها، فإذا التقوا سلم بعضهم على بعض.

المعجم الأوسط (٧٩٨٧): حدثتا موسى بن هارون، ثنا سهل بن صالح الأنطاكي قال: رأيت يزيد بن أبي منصور، فقال: ثنا أنس بن مالك قال: «كنا إذا كنا مع رسول الله صلى الله عليه وسلم، فتفرق بيننا الشجرة، فإذا التقينا يسلم بعضنا على بعض».

لا يروى هذا الحديث عن أنس إلا بهذا الإسناد.

الترغيب والترهيب (٣/ ٤٢٨): وعن أنس بن مالك رضي الله عنه قال: «كنا مع رسول الله صلى الله عليه وسلم فتفرق بيننا شجرة فإذا التقينا يسلم بعضنا على بعض» رواه الطبراني بإسناد حسن.

مجمع الزوائد (٨/ ٣٤): وعن أنس بن مالك قال: «كنا إذا كنا مع رسول الله  صلى الله عليه وسلم  فتفرق بيننا شجرة، فإذا التقينا يسلم بعضنا على بعض».

رواه الطبراني في الأوسط وإسناده حسن.