‘My mercy prevails over My wrath’

Question

Is this Hadith authentic?

Sayyiduna Abu Hurayrah (radiyallahu ‘anhu) narrated that Nabi (sallallahu ‘alayhi wa sallam) said: “Verily, Allah when He created the creation, He personally wrote against himself, that: ‘My mercy prevails over My wrath.‘”

 

Answer

Imam Tirmidhi (rahimahullah) has recorded this narration and has graded it authentic (hasanun sahih).

(Sunan Tirmidhi, Hadith: 3543)

 

Imam Bukhari and Imam Muslim (rahimahullah) have also recorded this narration with slight variation in the wording.

(Sahih Bukhari, Hadith: 3194, 7422 and Sahih Muslim, Hadith: 2751)

 

 

And Allah Ta’ala knows best.

 

Answered by: Moulana Suhail Motala

 

Approved by: Moulana Muhammad Abasoomar

 

Checked by: Moulana Haroon Abasoomar

__________

التخريج من المصادر العربية

سنن الترمذي (٣٥٤٣ ): حدثنا قتيبة قال: حدثنا الليث، عن ابن عجلان، عن أبيه، عن أبي هريرة، عن رسول الله صلى الله عليه وسلم، قال: «إن الله حين خلق الخلق كتب بيده على نفسه: إن رحمتي تغلب غضبي». هذا حديث حسن صحيح .

صحيح البخاري (٣١٩٤، ٧٤٢٢ ): حدثنا قتيبة بن سعيد، حدثنا مغيرة بن عبد الرحمن القرشي، عن أبي الزناد، عن الأعرج، عن أبي هريرة رضي الله عنه، قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: «لما قضى الله الخلق كتب في كتابه فهو عنده فوق العرش إن رحمتي غلبت غضبي» .

حدثنا أبو اليمان، أخبرنا شعيب، حدثنا أبو الزناد، عن الأعرج، عن أبي هريرة، عن النبي صلى الله عليه وسلم، قال: «إن الله لما قضى الخلق، كتب عنده فوق عرشه: إن رحمتي سبقت غضبي».

صحيح مسلم (٢٧٥١): حدثنا قتيبة بن سعيد، حدثنا المغيرة يعني الحزامي، عن أبي الزناد، عن الأعرج، عن أبي هريرة، أن النبي صلى الله عليه وسلم، قال: «لما خلق الله الخلق، كتب في كتابه، فهو عنده فوق العرش: إن رحمتي تغلب غضبي».