Nabi’s (sallallahu ‘alayhi wa sallam) prophesy regarding the martyrdom of Talhah (radiyallahu ‘anhu)

Question

Is this Hadith authentic?

“Talhah is a martyr walking on the face of the earth.”

 

Answer

Imam Tirmidhi (rahimahullah) has recorded this narration on the authority of Sayyiduna Jabir ibn ‘Abdillah (radiyallahu ‘anhuma) that Rasulullah (sallallahu ‘alayhi wa sallam) said: “Whoever wishes to look at a martyr walking on the surface of the earth, should look at Talhah ibn ‘Ubaydillah.”

(Sunan Tirmidhi, Hadith: 3739 and Sunan Ibn Majah, Hadith: 125 with variation in the wording)

 

Imam Tirmidhi (rahimahullah) has declared the Hadith weak.

(Also see: Mustadrak Hakim, vol. 3 pg. 376)

Weak Hadiths are acceptable in the topic of merits, like the above.

 

And Allah Ta’ala Knows best.

 

Answered by: Moulana Suhail Motala

 

Approved by: Moulana Muhammad Abasoomar

__________

التخريج من المصادر العربية

سنن الترمذي (٣٧٣٩ ) : حدثنا قتيبة قال: حدثنا صالح بن موسى، عن الصلت بن دينار، عن أبي نضرة، قال: قال جابر بن عبد الله، سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول: «من سره أن ينظر إلى شهيد يمشي على وجه الأرض فلينظر إلى طلحة بن عبيد الله». هذا حديث غريب لا نعرفه إلا من حديث الصلت، وقد تكلم بعض أهل العلم في الصلت بن دينار وضعفه، وتكلموا في صالح بن موسى.

سنن ابن ماجه (١٢٥) : حدثنا علي بن محمد، وعمرو بن عبد الله الأودي، قالا: حدثنا وكيع قال: حدثنا الصلت الأزدي قال: حدثنا أبو نضرة، عن جابر، أن طلحة مر على النبي صلى الله عليه وسلم فقال: «شهيد يمشي على وجه الأرض».

المستدرك للحاكم (٣/ ٣٧٦) : حدثنا بكر بن محمد الصيرفي ، بمرو ، حدثنا عبد الصمد بن الفضل ، حدثنا مكي بن إبراهيم ، حدثنا الصلت بن دينار ، عن أبي نضرة ، عن جابر بن عبد الله قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : «من أراد أن ينظر إلى شهيد يمشي على وجه الأرض فلينظر إلى طلحة بن عبيد الله».

تفرد به الصلت بن دينار ، وليس من شرط هذا الكتاب.