Question
Please tell me if this is authentic:
The person who sleeps with wudu, while he is asleep his soul prostrates in front of the arsh of Allah.
Answer
Among the numerous benefits of sleeping in the state of wudu is the following:
1. Sayyiduna Abud Darda (radiyallahu’anhu) has said:
“When a person sleeps, his soul (ruh) rises to the throne (Arsh) of Allah. If he slept with wudu, the soul is permitted to make sajdah (by the Arsh of Allah), and if he slept in a state of impurity, permission for sajdah is refused.”
(Kitabuz Zuhd of Ibnul Mubarak, Hadith:1245)
2. A similar virtue is reported from Sayyiduna ‘Abdullah ibn ‘Amr ibnul ‘As (radiyallahu’anhuma) in Shu’abul Iman, Hadith: 2527.
These narrations are reliable, and have also been quoted by Hafiz Ibn Hajar (rahimahullah) in his famous commentary on Sahih Bukhari entitled: Fathul Bari, Hadith: 1149.
And Allah Ta’ala Knows best,
Answered by: Moulana Muhammad Abasoomar
Checked by: Moulana Haroon Abasoomar
__________
التخريج من المصادر العربية
الزهد:
(١٢٤٥) – أخبركم أبو عمر بن حيويه، قال: حدثنا يحيى، قال: حدثنا الحسين، قال: أخبرنا ابن المبارك، قال: أخبرنا ابن لهيعة، قال: حدثنا عثمان بن نعيم الرعيني، عن أبي عثمان الأصبحي، عن أبي الدرداء قال: «إذا نام الإنسان عرج بروحه حتى يؤتى بها إلى العرش، فإن كان طاهرا أذن لها بالسجود، وإن كانت جنبا لم يؤذن لها بالسجود».
شعب الإيمان:
(٢٥٢٧) – أخبرنا أبو الحسين بن بشران، حدثنا أبو الحسن المصري، حدثنا روح بن الفرج، حدثنا سعيد بن عفير، حدثني يحيى بن أيوب، عن علي بن غالب الفهري، عن واهب بن عبد الله المعافري، عن عبد الله بن عمرو بن العاص، أنه قال: «إن الأرواح تعرج بها في منامها، وتؤمر بالسجود عند العرش، فمن كان طاهرا سجد عند العرش، ومن كان ليس بطاهر سجد بعيدا من العرش» هكذا جاء موقوفا، وتابعه ابن لهيعة، عن واهب.
فتح الباري:
(١١٤٩) – من لازم الدوام على الطهارة أن يبيت المرء طاهرا، ومن بات طاهرا عرجت روحه فسجدت تحت العرش، كما رواه البيهقي في «الشعب» من حديث عبد الله بن عمرو بن العاص. والعرش سقف الجنة، كما سيأتي في هذا الكتاب، وزاد بريدة في آخر حديثه: فقال النبي صلى الله عليه وسلم بهذا.