Question
Is it true that according to the number of times you recited the Talbiyah in response to the call of Ibrahim (‘alayhis salam), that is the number of Hajj you will perform in your life?
Answer
The following narration appears in Musnadul Firdaws:
Sayyiduna ‘Ali ibn Abi Talib (radiyallahu ‘anhu) reported: “When Ibrahim (‘alayhis salam) called out the Talbiyah (Labbayk) for Hajj [upon the instruction of Allah Ta’ala], the creation also proclaimed the Talbiyah. Whoever called out Labbayk once, will perform one Hajj and whoever said it twice, will perform two Hajj. Those who said it more will perform Hajj in accordance to that.”
(Musnadul Firdaws, Hadith: 5303)
However, the Muhaddithun have declared this narration a fabrication.
(Refer: Dhaylul la-Alil Masnu’ah, Hadith: 530, Tanzihush Shari’ah, vol. 2 pg. 176. Also see: Ad Durrul Manthur, Surah Hajj, Verse: 27)
This particular narration is therefore not suitable to quote.
Other Narrations
The following statement of Mujahid (rahimahullah) could be quoted instead. This narration does not mention that the number of Hajj a person will make is dependent on how many times he responded to Ibrahim (‘alayhis salam):
Under the commentary of the Verse: “[O Ibrahim] make a proclamation of Hajj to mankind” (Surah Hajj, Verse: 27), Mujahid (rahimahullah) said: “Ibrahim (‘alayhis salam) stood and said: “O people, answer the call of your Rabb!” They responded “Labbayk Allahumma labbayk” So, whoever performs Hajj today is among those who responded to Ibrahim (‘alayhis salam).”
(Tafsir Tabari; Jami’ul Bayan, Surah Hajj, Verse: 27)
Hafiz Ibn Hajar (rahimahullah) has cited a similar narration as the statement of Sayyiduna ‘Abdullah ibn ‘Abbas (radiyallahu ‘anhuma).
(Fathul Bari, Hadith: 1549, vol. 3 pg. 409)
And Allah Ta’ala Knows best.
Answered by: Moulana Suhail Motala
Approved by: Moulana Muhammad Abasoomar
__________
التخريج من المصادر العربية
الفردوس بمأثور الخطاب: (٣/ ٤٢٥)
(٥٣٠٣) – علي بن أبي طالب: لما نادى إبراهيم عليه السلام بالحج لبي الخلق فمن لبى تلبية واحدة حج حجة واحدة ومن لبى مرتين حج حجتين ومن زاد فبحساب ذلك.
الزيادات على الموضوعات: (١/ ٤٤٣)
(٥٢٦) – وقد أورد الديلمي من هذه النسخة [أي: الموضوعة] بهذا الإسناد…
(٥٣٠) – وبه: (لما نادى إبراهيم بالحج لبى الخلق، فمن لبى تلبية واحدة حج حجة واحدة، ومن لبى مرتين حج حجتين، ومن زاد فبحساب ذلك)
تنزيه الشريعة المرفوعة عن الأخبار الشنيعة الموضوعة: (٢/ ١٧٦)
(٢٧) – [حديث] لما نادى إبراهيم بالحج، لبى الخلق فمن لبى تلبية واحدة حج حجة واحدة، ومن لبى مرتين حج حجتين ومن زاد فبحساب ذلك. (ابن الأشعث) في سننه التي وضعها على آل البيت من حديث علي.
الدر المنثور في التفسير بالمأثور: (١٠/٤٦٥)
(سورة الحج، الآية: ٢٧) – وأخرج الديلمي بسند واه عن علي رفعه: لما نادى إبراهيم بالحج لبى الخلق، فمن لبى تلبية واحدة حج واحدة ومن لبى مرتين حج حجتين، ومن زاد فبحساب ذلك.
تفسير الطبري: (١٦/ ٥١٦)
(سورة الحج، الآية: ٢٧) – حدثنا القاسم قال: ثنا الحسين قال: ثني حجاج، عن ابن جريج، عن مجاهد، في قوله: {وأذن في الناس بالحج} قال: قام إبراهيم على مقامه، فقال: يا أيها الناس أجيبوا ربكم فقالوا: لبيك اللهم لبيك فمن حج اليوم فهو ممن أجاب إبراهيم يومئذ.
فتح الباري لابن حجر: (٣/ ٤٠٩)
(١٥٤٩) – ومن طريق ابن جريج عن عطاء عن ابن عباس، وفيه: فأجابوه بالتلبية في أصلاب الرجال وأرحام النساء، وأول من أجابه أهل اليمن فليس حاج يحج من يومئذ إلى أن تقوم الساعة إلا من كان أجاب إبراهيم يومئذ.