Prostration of a female

Question

Can this be quoted?

Yazid Ibn Abi Habib states that Nabi (sallallahu ‘alayhi wasallam) passed two women who were performing their prayer. He said to them: “When you prostrate, make part of your body touch the ground because a woman is unlike a man in these aspects.”

 

Answer

This Hadith is mursal (wherein a Tabi’i reports directly from Nabi -sallallahu’alayhi wasallam). It is reported with a reliable chain to the Tabi’i in question; Yazid ibn Abi Habib (rahimahullah) and can be quoted.

 

Note: Mursal narrations that have reliable chains may be quoted, according to the majority of Fuqaha (Jurists) and several Muhaddithun.

(Tadribur Rawi, vol.3 pg.139-141 with Shaykh ‘Awwamah’s footnotes. Also see Shaykh ‘Awwamah dedicated booklet on this topic; Al-Hadithul Mursal)

 

And Allah Ta’ala Knows best,

 

Answered by: Moulana Muhammad Abasoomar

 

Checked by: Moulana Haroon Abasoomar

__________

التخريج من المصادر العربية

تدريب الراوي (٣/ ١٣٩ ـ ١٤١: (ثم المرسل حديث ضعيف) لا يحتج به (عند جماهير المحدثين) كما حكاه عنهم مسلم في صدر صحيحه، وابن عبد البر في التمهيد وحكاه الحاكم عن ابن المسيب ومالك (وكثير من الفقهاء وأصحاب الأصول) والنظر، للجهل بحال المحذوف لأنه يحتمل أن يكون غير صحابي وإذا كان كذلك: فيحتمل أن يكون ضعيغا وإن اتفق أن يكون المرسل لا يروى إلا عن ثقة: فالتوثيق مع الإبهام غير كاف كما سيأتي ولأنه إذا كان المجهول المسمَّى لا يُقبل فالمجهولُ عينًا وحالاً أولى. ( وقال مالك ) في المشهور عنه (وأبو حنيفة في طائفةٍ) منهم أحمدُ في المشهور عنه  (صحيح)