Reciting Bismillah will save a person from the guards of Jahannam

Question

Is the following narration appropriate to quote?

“Whoever desires to be saved from the nineteen dreadful guards over Jahannam known as Zabaniyah, he should recite Bismillahir Rahmanir Rahim” (Since it is made up of nineteen letters).

 

Answer

‘Allamah Qurtubi and Hafiz Ibn Kathir (rahimahumallah) have cited this narration as the statement of Sayyiduna ‘Abdullah ibn Mas’ud (radiyallahu ‘anhu). They have also cited the chain from Imam Waki’ (rahimahullah) to Sayyiduna ‘Abdullah ibn Mas’ud (radiyallahu ‘anhu).

The narration is suitable to quote as reported.

(Tafsir Qurtubi before Surah Fatihah, vol. 1 pg. 143 and Tafsir Ibn Kathir, vol. 1 pg. 65. Also see: Ad Durrul Manthur, vol. 1 pg. 44)

 

 

And Allah Ta’ala Knows best.

 

Answered by: Moulana Suhail Motala

 

Approved by: Moulana Muhammad Abasoomar

 

Checked by: Moulana Haroon Abasoomar

__________

التخريج من المصادر العربية

تفسير القرطبي (قبل سورة الفاتحة: ١/ ١٤٣): وروى وكيع عن الأعمش عن أبي وائل عن عبد الله ابن مسعود قل: «من أراد أن ينجيه الله من الزبانية التسعة عشر فليقرأ: «بسم الله الرحمن الرحيم» ليجعل الله تعالى له بكل حرف منها جنة من كل واحد».

تفسير ابن كثير (١/ ٦٥): وقال وكيع عن الأعمش عن أبي وائل عن ابن مسعود قال: «من أراد أن ينجيه الله من الزبانية التسعة عشر فليقرأ: بسم الله الرحمن الرحيم، ليجعل الله له من كل حرف منها جنة من كل واحد».

 ذكره ابن عطية والقرطبي  ووجهه ابن عطية ونصره بحديث: «فقد رأيت بضعة وثلاثين ملكا يبتدرونها» لقول الرجل: ربنا ولك الحمد حمدا كثيرا طيبا مباركا فيه، من أجل أنها بضعة وثلاثون حرفا وغير ذلك.

الدر المنثور في التفسير بالمأثور (١/ ٤٤): وأخرج وكيع والثعلبي عن ابن مسعود قال: «من أراد أن ينجيه الله من الزبانية التسعة عشر فليقرأ {بسم الله الرحمن الرحيم} ليجعل الله له بكل حرف منها جنة من كل واحد».