Question

Muhibuddin Tabari mentions in his book Al Qira Liqasid Ummul Qura that once Sufyan ibn ‘Uyanah (rahimahullah) was asked by Husayn ibn Marwazi why the du’a which Nabi (sallallahu ‘alayhi wa sallam) recommended to recite on ‘Arafah be referred to as a du’a whereas it is not a du’a.

Please inform us of the explanation given by Sufyan ibn ‘Uyanah (rahimahullah) in this regard.

 

Answer

Imam Bayhaqi (rahimahullah) has recorded this narration in Shu’abul Iman and Fadailul Awqat.

Husayn ibn Hasan Al Marwazi (rahimahullah) who was a resident of Makkah Mukarramah once asked Sufyan ibn ‘Uyaynah regarding the Hadith wherein Nabi (sallallahu ‘alayhi wa sallam) said: “Most of my du’a as well as the Ambiya before me on the day of ‘Arafah was:

لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ، لَهُ المُلْكُ وَلَهُ الحَمْدُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ

La ilaha illallahu wahdahu lasharika lahu lahul mulku walahul hamdu wahuwa ‘ala kulli shayin qadir

Translation: There is no Deity except Allah alone, without partner, to Him belongs all that exists and to Him belongs all praise, and He is powerful over everything.

This is actually dhikr (remembrance of Allah) and not du’a (supplicating to Allah). Sufyan ibn ‘Uyaynah (rahimahullah) asked him, “Did you hear the Hadith [Qudsi] wherein Allah Ta’ala said: “Whosoever does not beg of me due to being engaged in my dhikr, I will grant him more than I grant those who ask of me.” I replied, “Yes.” Sufyan ibn ‘Uyaynah (rahimahullah) replied, “This is the explanation.” i.e., Reciting dhikr and praising Allah will be more beneficial since Allah will grant you better than he grants those who only supplicate to him.”

Sufyan ibn ‘Uyaynah (rahimahullah) then recited some couplets which Umayyah ibn Salt recited when he came to Ibn Jud’an seeking a monetary gift. These couplets explain that if a person merely praised someone, the praised one understands that this praise is due to him wanting some monetary benefit. The praise is sufficient. He does not need to ask his need directly.

Sufyan ibn ‘Uyaynah (rahimahullah) explained that merely praising a human is sufficient for him to grant you some money/gift without you actually asking, what about praising Allah Ta’ala, The Creator of all mankind?  i.e., Just by praising Allah like in the dhikr of the Day of ‘Arafah, he will surely fulfil your needs without you asking directly in du’a.

(Shu’abul Iman, Hadith: 570 and Fadailul Awqat, Hadith: 193)

 

And Allah Ta’ala Knows best.

Answered by: Mawlana Suhail Motala

Approved by: Mawlana Muhammad Abasoomar

__________

التخريج من المصادر العربية

شعب الإيمان:
(٥٧٠) – أخبرنا أبو علي الروذباري، أخبرنا الحسن بن محمد الفسوي، حدثنا يعقوب بن سفيان، حدثنا الحسين بن الحسن المروزي، وكان جاور بمكة حتى مات, قال: سألت سفيان بن عيينة عن تفسير قول النبي صلى الله عليه وسلم: «أكثر دعائي ودعاء الأنبياء قبلي بعرفة: لا إله إلا الله وحده لا شريك له له الملك، وله الحمد، وهو على كل شيء قدير» وإنما هو ذكر ليس فيه دعاء. قال سفيان: سمعت حديث منصور، عن مالك بن الحارث؟ قلت: نعم. قال: ذاك تفسير هذا، ثم قال: أتدري ما قال أمية بن أبي الصلت حين أتى ابن جدعان يطلب نائله ومعروفه؟ قلت: لا، قال: لما أتاه قال:

أأذكر حاجتي أم قد كفاني … حباؤك/حياؤك إنّ شِيمتك الحباء
إذا أثنى عليك المرء يوما … كفاه من تعرضك الثناء

قال سفيان: فهذا مخلوق حين ينسب إلى الجود، قيل: يكفينا من تعرضك الثناء عليك حتى تأتي على حاجتنا فكيف بالخالق؟
قال الحليمي رحمه الله: والذي يشد هذا كله ما روي عن النبي صلى الله عليه وسلم أنه قال: من أكثر ذكر الله برئ من النفاق، وعن معاذ بن جبل قال: سألت رسول الله صلى الله عليه وسلم: أي الإيمان أفضل؟ قال: أن تعمل لسانك في ذكر الله.

فضائل الأوقات للبيهقي:
(١٩٣) – أخبرنا أبو علي الحسين بن محمد بن الروذباري، أنبأنا الحسين بن الحسن النسوي، حدثنا يعقوب بن سفيان، حدثنا الحسين بن الحسن المروزي، وكان جاور بمكة حتى مات بها، قال: سألت سفيان بن عيينة عن تفسير قول رسول الله صلى الله عليه وسلم: «أكثر دعائي ودعاء الأنبياء قبلي بعرفة لا إله إلا الله وحده لا شريك له، له الملك وله الحمد وهو على كل شيء قدير» وإنما هي ذكر ليس فيه دعاء قال سفيان: سمعت حديث منصور عن مالك بن الحارث، يقول الله تعالى: «من شغله ذكري عن مسألتي أعطيته أفضل ما أعطي السائلين» قلت: نعم، قال: ذلك تفسير هذا، ثم قال: أتدري ما قال أمية حين أتى ابن جدعان يطلب منه نائلة ومعروفه؟ قلت: لا، قال: لما أتاه قال:

أأذكر حاجتي أم قد كفاني … حياؤك إن شيمتك الحياء
إذا أثنى عليك المرء يوما … كفاه من تعرضك الثناء

وقال غيره: من تعرضه الثناء.
قال سفيان: فهذا مخلوق حين ينسب إلى الجود قيل: يكفينا من تعرضك الثناء عليك حتى تأتي على حاجتنا فكيف بالخالق؟