Question

A lecturer has quoted Imam Qurtubi (rahimahullah) to have mentioned something about the difference when Nabi Yusuf (‘alayhis salam), Maryam (radiyallahu ‘anha) and Sayyidah ‘Aaishah (radiyallahu ‘anha) were accused of immorality and the method Allah chose for ‘Aaishah (radiyallahu ‘anha).

What is the exact text and Arabic of this quote?

 

Answer

The quote you are referring to from Tafsir Qurtubi is as follows:

‘Allamah Qurtubi writes: “A researcher has stated, “When Yusuf (‘alayhis salam) was accused of immorality, Allah Ta’ala exonerated him through a baby speaking in his defense. When Maryam (radiyallahu ‘anha) was accused of immorality, Allah Ta’ala used her son ‘Isa (‘alayhis salam) to prove her innocence. But when ‘Aaishah (radiyallahu ‘anha) was accused of immorality, Allah Ta’ala exonerated her through Quran. He did not choose the declaration of her innocence from a child, nor from a Nabi. Allah Ta’ala declared her innocence with His own speech.”

(Tafsir Qurtubi, Surah An Nur, Verse: 26)

 

Similar quotations are found in Tafsir books authored by Mufassirun before Imam Qurtubi.

(Refer: Tafsirul Kash-Shaf, Surah An Nur, Verse: 25)

 

Kindly see the Arabic texts below.

 

And Allah Ta’ala Knows best.

 

Answered by: Moulana Suhail Motala

 

Approved by: Moulana Muhammad Abasoomar

 

__________

التخريج من المصادر العربية

تفسير القرطبي: (١٥/ ١٨٦) (سورة النور، الآية: ٢٦)
قال بعض أهل التحقيق: إن يوسف عليه السلام لما رمي بالفاحشة برأه الله على لسان صبي في المهد، وإن مريم لما رميت بالفاحشة برأها الله على لسان ابنها عيسى صلوات الله عليه، وإن عائشة لما رميت بالفاحشة برأها الله تعالى بالقرآن، فما رضي لها ببراءة صبي ولا نبي حتى برأها الله بكلامه من القذف والبهتان.

تفسير الزمخشري = الكشاف عن حقائق غوامض التنزيل: (٣/ ٥٧) (سورة النور، الآية: ٢٥)
ولقد برّأ الله تعالى أربعة بأربعة: برأ يوسف بلسان الشاهد وَشَهِدَ شاهِدٌ مِنْ أَهْلِها. وبرأ موسى من قول اليهود فيه بالحجر الذي ذهب بثوبه. وبرّأ مريم بإنطاق ولدها حين نادى من حجرها: إنى عبد الله. وبرّأ عائشة بهذه الآيات العظام في كتابه المعجز المتلوّ على وجه الدهر، مثل هذه التبرئة بهذه المبالغات. فانظر، كم بينها وبين تبرئة أولئك؟ وما ذاك إلا لإظهار علوّ منزلة رسول الله صلى الله عليه وسلم، والتنبيه على إناقة محل سيد ولد آدم، وخيرة الأوّلين والآخرين، وحجة الله على العالمين. ومن أراد أن يتحقق عظمة شأنه صلى الله عليه وسلم وتقدّم قدمه وإحرازه لقصب السبق دون كل سابق، فليتلق ذلك من آيات الإفك، وليتأمّل كيف.