Question
Being a martyr can be through different forms, for example; passing away in an accident, passing away through an illness, passing away fighting for your deen etc.
Is the reward different for the martyrs? In short, are their rewards according to their ranks, or what?
Answer
As you have mentioned, there are indeed several ways to attain the reward of a martyr.
The following hadiths point to the fact that there are many ranks reserved for the martyrs and not just one single rank for all.
1. Sayyiduna Abu Hurayrah (radiyallahu’anhu) reports that Rasulullah (sallallahu’alayhi wasalalm) said:
Indeed there are a hundred ranks in Jannah that Allah has prepared for those who strive in his way…
(Sahih Bukhari, hadith: 2790, Chapter of the ranks of those who strive in Allah’s way)
2. Sayyiduna Sahl ibn Hunayf (radiyallahu’anhu) reports that Rasulullah (sallallahu’alayhi wasallam) said:
Whoever sincerely asks Allah Ta’ala for martyrdom, will be included in the ranks of the Martyrs, even if he dies on his bed.
(Sahih Muslim, hadith: 4907)
The word used in these hadiths is: “ranks” of the martyrs.
This proves that many ranks are reserved for the martyrs and not just one rank for all.
‘Allamah Munawi (rahimahullah) – a renowned commentator of hadith- writes: “Undoubtedly, the reward/rank of the one who was physically killed in battle will be more than the one who attains the rank of martyrdom through his intention only. The additional deeds (and sacrifice) of the former will contribute to his additional reward and rank.”
(Faidul Qadir, hadith: 8727)
Summary
Based on the above, we understand that the ranks of the different types of martyrs vary from one to another, based on their sacrifice and other deeds.
And Allah Ta’ala Knows best,
Answered by: Moulana Muhammad Abasoomar
Checked by: Moulana Haroon Abasoomar
__________
التخريج من المصادر العربية
صحيح البخاري (باب درجات المجاهدين في سبيل الله)
(٢٧٩٠) – حدثنا يحيى بن صالح، حدثنا فليح، عن هلال بن علي، عن عطاء بن يسار، عن أبي هريرة رضي الله عنه، قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: «من آمن بالله وبرسوله، وأقام الصلاة، وصام رمضان كان حقا على الله أن يدخله الجنة، جاهد في سبيل الله أو جلس في أرضه التي ولد فيها»، فقالوا: يا رسول الله، أفلا نبشر الناس؟ قال: «إن في الجنة مائة درجة، أعدها الله للمجاهدين في سبيل الله، ما بين الدرجتين كما بين السماء والأرض، فإذا سألتم الله، فاسألوه الفردوس، فإنه أوسط الجنة وأعلى الجنة – أراه – فوقه عرش الرحمن، ومنه تفجر أنهار الجنة» قال محمد بن فليح، عن أبيه: وفوقه عرش الرحمن.
صحيح مسلم:
(٤٩٠٧) – حدثني أبو الطاهر، وحرملة بن يحيى، واللفظ لحرملة، قال أبو الطاهر: أخبرنا، وقال حرملة: حدثنا عبد الله بن وهب، حدثني أبو شريح، أن سهل بن أبي أمامة بن سهل بن حنيف، حدثه، عن أبيه، عن جده، أن النبي صلى الله عليه وسلم قال: «من سأل الله الشهادة بصدق، بلغه الله منازل الشهداء، وإن مات على فراشه»، ولم يذكر أبو الطاهر في حديثه: «بصدق».
فيض القدير:
(٨٧٢٧) – «من سأل الله الشهادة بصدق» قيد السؤال بالصدق لأنه معيار الأعمال ومفتاح بركاتها وبه ترجى ثمراتها، «بلغه الله منازل الشهداء» مجازاة له على صدق الطلب، وفي قوله: «منازل الشهداء» بصيغة الجمع مبالغة ظاهرة، «وإن مات على فراشه» لأن كلا منهما نوى خيرا وفعل ما يقدر عليه فاستويا في أصل الأجر، ولا يلزم من استوائهما فيه من هذه الجهة استواؤهما في كيفيته وتفاصيله، إذ الأجر على العمل ونيته يزيد على مجرد النية، فمن نوى الحج ولا مال له يحج به يثاب دون ثواب من باشر أعماله، ولا ريب أن الحاصل للمقتول من ثواب الشهادة تزيد كيفيته وصفاته على الحاصل للناوي الميت على فراشه، وإن بلغ منزلة الشهيد، فهما وإن استويا في الأجر لكن الأعمال التي قام بها العامل تقتضي أثرا زائدا، وقربا خاصا، وهو فضل الله يؤتيه من يشاء. فعلم من التقرير أنه لا حاجة لتأويل البعض، وتكلفه بتقدير من بعد قوله: «بلغه الله» فأعط ألفاظ الرسول صلى الله عليه وسلم حقها، وأنزلها منازلها، يتبين لك المراد، وفيه ندب سؤال الشهادة بنية صادقة.