Question
Regarding the following Verse of Surah Naba, verse: 40:
“Indeed, We have warned you of a near punishment on the Day when a man will observe what his hands have put forth and the disbeliever will say, “Oh, I wish that I were dust.”
I’ve heard that in the Akhirah, when all those who are to enter Jannah would have entered therein, Allah Ta’ala will call all of mankind and a ram will be killed to signify that there is no more death and those in Jannah will remain therein and those in Jahannam will remain therein forever. Then the disbelievers will say the above: “O! I wish that I were dust!”
Would you please verify this Tafsir and/or Hadith.
Answer
Perhaps you are referring to one of the following two Hadiths:
1. Sayyiduna Abu Sa’id Al-Khudri (radiyallahu ‘anhu) has reported that Rasulullah (sallallahu ‘alayhi wasallam) said:
‘Death will be brought in the form of a white ram having black spots after which an announcer will announce: “O inhabitants of Jannah!”
They will then raise their heads and look.
He [i.e., the announcer] will say: “Do you all recognize this?”
They will reply: “Yes, this is death.”
Thereafter he will announce: “O inhabitants of the Fire [i.e., Jahannam]!”
They will then raise their heads and look.
He will say: “Do you all recognize this?”
They will reply: “Yes, this is death.”
All of them would have most definitely seen it!
Thereafter it will be slaughtered, and he will say: “O inhabitants of Jannah, [this is to remain for] eternity and [there is] no [more] death! O inhabitants of the Fire! Eternity and no death!.”
Thereafter he [i.e., Nabi – sallallahu ‘alayhi wasallam] recited:
‘And forewarn them of the Day of Regret when the matter [i.e., judgement] shall be passed, even though [at present] they are negligent/paying no heed and do not believe.’
(Surah Maryam, Verse: 39)
(Sahih Bukhari, Hadith: 4730, and Sahih Muslim, Hadith: 2849)
2. In the famous Hadith known as Hadithus Sur, Sayyiduna Abu Hurayrah (radiyallahu ‘anhu) has reported that Rasulullah (sallallahu ‘alayhi wasallam) has said:
‘Allah Ta’ala will judge between all of his creation except for mankind and the jin. Allah Ta’ala will pass judgement between the wild and domesticated animals. [This will be] To such an extent that He will judge in favor of a hornless animal because of a horned animal [that wronged it]. Once Allah Ta’ala is finished with that, there will not remain a single claim for anyone against another; Allah Ta’ala will say: “Become Dust”
It is at that moment that a disbeliever will say: “O I wish that I were dust!”
(See here for the reference and authenticity; Also see: Mustadrak Hakim, vol. 2, pg. 316 and Ad-Durrul Manthur, Surah Naba, Verse: 40)
And Allah Ta’ala knows best.
Answered by: Mawlana Farhan Shariff
Approved by: Mawlana Muhammad Abasoomar,
The famous Mufassir; Hafiz Ibn Kathir (rahimahullah) has alluded to Hadithus Sur under this verse (40) of Surah Naba.
_________
التخريج من المصادر العربية
صحيح البخاري:
(٤٧٣٠) – حدثنا عمر بن حفص بن غياث، حدثنا أبي، حدثنا الأعمش، حدثنا أبو صالح، عن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه، قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: «يؤتى بالموت كهيئة كبش أملح، فينادي مناد: يا أهل الجنة، فيشرئبون وينظرون، فيقول: هل تعرفون هذا؟ فيقولون: نعم، هذا الموت، وكلهم قد رآه، ثم ينادي: يا أهل النار، فيشرئبون وينظرون، فيقول: وهل تعرفون هذا؟ فيقولون: نعم، هذا الموت، وكلهم قد رآه، فيذبح ثم يقول: يا أهل الجنة خلود فلا موت، ويا أهل النار خلود فلا موت، ثم قرأ: {وأنذرهم يوم الحسرة إذ قضي الأمر وهم في غفلة}، وهؤلاء في غفلة أهل الدنيا {وهم لا يؤمنون}».
صحيح مسلم:
(٢٨٤٩) – حدثنا أبو بكر بن أبي شيبة، وأبو كريب – وتقاربا في اللفظ – قالا: حدثنا أبو معاوية، عن الأعمش، عن أبي صالح، عن أبي سعيد، قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: «يجاء بالموت يوم القيامة، كأنه كبش أملح – زاد أبو كريب: فيوقف بين الجنة والنار، واتفقا في باقي الحديث – فيقال: يا أهل الجنة هل تعرفون هذا؟ فيشرئبون وينظرون ويقولون: نعم، هذا الموت، قال: ويقال: يا أهل النار هل تعرفون هذا؟ قال فيشرئبون وينظرون ويقولون: نعم، هذا الموت، قال فيؤمر به فيذبح، قال: ثم يقال: يا أهل الجنة خلود فلا موت، ويا أهل النار خلود فلا موت قال: ثم قرأ رسول الله صلى الله عليه وسلم: {وأنذرهم يوم الحسرة إذ قضي الأمر وهم في غفلة وهم لا يؤمنون} وأشار بيده إلى الدنيا».
المستدرك للحاكم: (٢/ ٣١٦)
أخبرني أبو عبد الله محمد بن علي الصنعاني بمكة، حدثنا إسحاق بن إبراهيم بن عباد، حدثنا عبد الرزاق، أنبأ معمر، عن جعفر الجذري، عن يزيد بن الأصم، عن أبي هريرة، في قوله عز وجل: {أمم أمثالكم} قال: «يحشر الخلق كلهم يوم القيامة البهائم، والدواب، والطير، وكل شيء، فيبلغ من عدل الله أن يأخذ للجماء من القرناء، ثم يقول: كوني ترابا، فذلك {يقول الكافر يا ليتني كنت ترابا}».
جعفر الجذري هذا هو ابن برقان، قد احتج به مسلم، وهو صحيح على شرطه ولم يخرجاه.
الدر المنثور في التفسير بالمأثور: (سورة النبأ: ٤٠)
وأخرج عبد بن حميد، وابن جرير، وابن المنذر، وابن أبي حاتم، والبيهقي في «البعث والنشور» عن أبي هريرة قال: «يحشر الخلائق كلهم يوم القيامة البهائم، والدواب، والطير، وكل شيء، فيبلغ من عدل الله أن يأخذ للجماء من القرناء ثم يقول: كوني ترابا فذلك حين يقول الكافر: {يا ليتني كنت ترابا}».
وأخرج الدينوري في «المجالسة» عن يحيى بن جعدة قال: «إن أول خلق الله يحاسب يوم القيامة الدواب والهوام حتى يقضي بينها، حتى لا يذهب شيء بظلامته، ثم يجعلها ترابا، ثم يبعث الثقلين: الجن والإنس فيحاسبهم، فيومئذ يتمنى الكافر: {يا ليتني كنت ترابا}».