Those who pass away while addicted to wine will not drink the wine of the Hereafter

Question

What is the authenticity of this Hadith?

Rasulullah (sallallahu ‘alayhi wa sallam) said:

“He who drinks wine in this world, and dies when he is addicted to it, will not drink it in the next.” (Abu Dawud)

 

Answer

Imams Tirmidhi and Abu Dawud (rahimahumallah) have recorded the following narration on the authority of Sayyiduna ‘Abdullah ibn ‘Umar (radiyallahu ‘anhuma):

Rasulullah (sallallahu ‘alayhi wa sallam) said: “Every intoxicant is [forbidden like] wine/just like wine and every intoxicant is totally forbidden. Whoever drinks wine and passes away while addicted to it, will not drink it in the Hereafter.”

(Sunan Tirmidhi, Hadith: 1861, Sunan Abi Dawud, Hadith: 3671)

 

Imam Tirmidhi (rahimahullah) has declared the Hadith authentic (hasanun sahih).

 

Imam Muslim (rahimahullah) has recorded the following version of the same Hadith:

Sayyiduna ‘Abdullah ibn ‘Umar (radiyallahu ‘anhuma) reports that Rasulullah (sallallahu ‘alayhi wa sallam) said:

“Every intoxicant is [forbidden like] wine/just like wine and every intoxicant is totally forbidden. Whoever drinks wine in this world and passes away while addicted to it and does not repent, will not drink it in the Hereafter.”

(Sahih Muslim, Hadith: 2003. Also see: Sahih Bukhari, Hadith: 5575)

 

And Allah Ta’ala Knows best.

 

Answered by: Moulana Suhail Motala

 

Approved by: Moulana Muhammad Abasoomar

__________

التخريج من المصادر العربية

سنن الترمذي (١٨٦١ ): حدثنا أبو زكريا يحيى بن درست البصري قال: حدثنا حماد بن زيد، عن أيوب، عن نافع، عن ابن عمر قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: «كل مسكر خمر، وكل مسكر حرام، ومن شرب الخمر في الدنيا فمات وهو يدمنها لم يشربها في الآخرة».

 وفي الباب عن أبي هريرة، وأبي سعيد، وعبد الله بن عمرو، وابن عباس، وعبادة، وأبي مالك الأشعري: حديث ابن عمر حديث حسن صحيح وقد روي من غير وجه عن نافع، عن ابن عمر، عن النبي صلى الله عليه وسلم، ورواه مالك بن أنس، عن نافع، عن ابن عمر، موقوفا فلم يرفعه.

سنن أبي داود (٣٦٧١ ): حدثنا سليمان بن داود، ومحمد بن عيسى، في آخرين قالوا: حدثنا حماد يعني ابن زيد، عن أيوب، عن نافع، عن ابن عمر، قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: «كل مسكر خمر، وكل مسكر حرام، ومن مات وهو يشرب الخمر يدمنها لم يشربها في الآخرة».

صحيح مسلم (٢٠٠٣ ): حدثنا أبو الربيع العتكي، وأبو كامل، قالا: حدثنا حماد بن زيد، حدثنا أيوب، عن نافع، عن ابن عمر، قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: «كل مسكر خمر، وكل مسكر حرام، ومن شرب الخمر في الدنيا فمات وهو يدمنها لم يتب، لم يشربها في الآخرة».

صحيح البخاري (٥٥٧٥ ): حدثنا عبد الله بن يوسف، أخبرنا مالك، عن نافع، عن عبد الله بن عمر رضي الله عنهما: أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: «من شرب الخمر في الدنيا، ثم لم يتب منها، حرمها في الآخرة».