Question

What is the authenticity of the following narration?

لو أن رجلاً له ثواب سبعين نبياً وله خصم بدانق لا يدخل الجنة حتى يرضى خصمه

 

Answer

Imam ‘Abdul Karim ibn Hawazin Al Qushayri (rahimahullah) -demise: 465 A.H- has cited this without any chain. He has also cited it using the words “وقيل” i.e., It has been said, without attributing the statement to Nabi (sallallahu ‘alayhi wa sallam) nor any of the salaf.

(At Tahbir fit Tadhkir; Sharhu Asmaillahil Husna, pg. 73. Also see: At Tadhkirah of Imam Qurtubi, vol. 2, pg. 69 and Sharhuz Zurqani ‘Alal Mawahib, vol. 12, pg. 355)

I have not come across a chain nor have I come across who this statement is attributed to.

Translation

If a person were to have the reward of seventy Prophets, but he has someone claiming 1/6th of a dirham from him, he will not enter Jannah until the claimant is satisfied.

Also see here

Usurping the wealth of others is a serious sin, and should be avoided at all costs.

 

And Allah Ta’ala Knows best.

Answered by: Moulana Suhail Motala

Approved by: Moulana Muhammad Abasoomar

__________

التخريج من المصادر العربية

التحبير في التذكير: شرح أسماء الله الحسنى: (ص: ٧٣)
وقيل: «لو أن رجلا له ثواب سبعين نبيا وله خصم بدانق لا يدخل الجنة حتى يرضى خصمه». 

التذكرة في أحوال الموتى وأمور الآخرة للقرطبي: (٢/ ٦٩)
 وقيل: «يؤخذ بدانق قسط سبعمائة صلاة مقبولة فتعطى للخصم» ذكره القشيري في التحبير له عند اسمه المقسط الجامع.

شرح الزرقاني على المواهب اللدنية بالمنح المحمدية: (١٢٣٥٥)
وقد نقل: «لو أن رجلا له ثواب سبعين نبيا، وله خصم بنصف دانق، لم يدخل الجنة حتى يرضى خصمه»، هذا إن صح لا يعارض ذلك؛ لأن الله إذا أراد أرضى خصمه عنه وجازاه، فصدق أنه أرضى خصمه، فليس فيه تقوية لتضعيف الحديث، كما أومأ له المصنف، «وقيل: يؤخذ بدانق سبعمائة صلاة مقبولة فتعطى للخصم»، ذكره القشيري أبو القاسم في «التحبير».