Question

What is the status of the following narration? Please list its full chain of transmission.

«إن حواء خلقت من ضلع آدم الاقصر الأيسر وهو نائم»

 

Answer

Hafiz Ibn Hajar al ‘Asqalani (rahimahullah) has cited this Hadith under the commentary of the Hadith recorded in Sahih Bukhari (Hadith: 5185-5186) which states that women were created from a rib. He has referenced these words to Kitabul Mubtada of Ibn Ishaq as the statement of  Sayyiduna ‘Abdullah ibn ‘Abbas (radiyallahu ‘anhuma).

I have not come across the complete chain.

However, the Hadith has a direct link with the Hadith of Sahih Bukhari which Hafiz Ibn Hajar (rahimahullah) was explaining. Therefore, the Hadith in question could be deemed acceptable according to him.

(Fathul Bari vol. 9, pg. 253, Hadith: 5186)

 

Translation of the Hadith in question

Sayyiduna ‘Abdullah ibn ‘Abbas (radiyallahu ‘anhuma) said: “Hawwa (‘alayhas salam) was created from the left shorter rib of Adam (‘alayhis salam) while he was asleep.”

 

And Allah Ta’ala Knows best.

 

Answered by: Moulana Suhail Motala

 

Approved by: Moulana Muhammad Abasoomar

 

__________

التخريج من المصادر العربية

صحيح البخاري
(٥١٨٥) – حدثنا إسحاق بن نصر، حدثنا حسين الجعفي، عن زائدة، عن ميسرة، عن أبي حازم، عن أبي هريرة، عن النبي صلى الله عليه وسلم قال: «من كان يؤمن بالله واليوم الآخر فلا يؤذي جاره».
(٥١٨٦) – واستوصوا بالنساء خيرا، فإنهن خلقن من ضلع، وإن أعوج شيء في الضلع أعلاه، فإن ذهبت تقيمه كسرته، وإن تركته لم يزل أعوج، فاستوصوا بالنساء خيرا».

فتح الباري لابن حجر: (٩/ ٢٥٣)
قوله «فإنهن خلقن من ضلع» بكسر الضاد المعجمة وفتح اللام، وقد تسكن وكأن فيه إشارة إلى ما أخرجه ابن إسحاق في المبتدأ عن ابن عباس «إن حواء خلقت من ضلع آدم الاقصر الأيسر وهو نائم» وكذا أخرجه ابن أبي حاتم وغيره من حديث مجاهد وأغرب النووي، فعزاه للفقهاء أو بعضهم، فكان المعنى أن النساء خلقن من أصل خلق من شيء معوج، وهذا لا يخالف الحديث الماضي من تشبيه المرأة بالضلع، بل يستفاد من هذا نكتة التشبيه، وأنها عوجاء مثله لكون أصلها منه وقد تقدم شيء من ذلك في كتاب بدء الخلق.