Home | Authentication | Jibril (‘alayhis salam) brought a scroll to Nabi (sallallahu ‘alayhi wa sallam) in the cave of Hira

Jibril (‘alayhis salam) brought a scroll to Nabi (sallallahu ‘alayhi wa sallam) in the cave of Hira

Question

What is the authenticity of this narration which states that Jibril (‘alayhis salam) came with a scroll to Nabi (sallallahu ‘alayhi wa sallam)?

عن محمد بن إسحاق قال: حدثني وهب بن كيسان، أنه سمع عبد الله بن الزبير، رضي الله عنهما يسأل عبيد بن عمير الجندعي، عن بدو أمر رسول الله صلى الله عليه وسلم قال عبيد: كان صلى الله عليه وسلم يجاور بحراء من كل سنة شهرا، ويطعم من جاءه من المشركين، فإذا قضى جواره لم يصل إلى بيته حتى يطوف بالكعبة، فبينا رسول الله صلى الله عليه وسلم بحراء، وكان يقول: لم يكن من الخلق شيء أبغض إلي من شاعر أو مجنون، كنت لا أطيق النظر إليهما، فلما ابتدأني الله عز وجل بكرامته أتاني رجل في كفه نمط من ديباج، فيه كتاب، وأنا نائم فقال: اقرأ، فقلت: وما أقرأ؟، فغطني حتى ظننت أنه الموت، ثم كشط عني، فقال: اقرأ، فقلت: وما أقرأ؟ فعاد لي مثل ذلك فقال: اقرأ، فقلت: وما أقرأ؟ فعاودني بمثل ذلك، فقلت: أنا أمي، ولا أقولها إلا تنحيا من أن يعود لي بمثل الذي فعل بي، فقال: اقرأ باسم ربك الذي خلق، خلق الإنسان من علق إلى قوله علم الإنسان ما لم يعلم

 

Answer

Imam Fakihi (rahimahullah) has recorded this narration –mursalan-.

This is a lengthy narration regarding the initial stages of Wahi and Nabi’s (sallallahu ‘alayhi wa sallam) subsequent visit to Waraqah ibn Nawfal. The part in question states that Jibril (‘alayhis salam) brought a book/scroll and told Nabi (sallallahu ‘alayhi wa sallam) to recite from it.

(Akhbaru Makkah, vol. 4 pg. 86-89, Hadith: 2420)

 

Hafiz Ibn Hajar (rahimahullah) has cited this narration under the commentary of a similar Hadith in Sahih Bukhari. The Hadith is therefore acceptable according to him. See here.

(Fathul Bari, Hadith: 4953, vol. 8 pg. 718)

 

And Allah Ta’ala Knows best.

 

Answered by: Moulana Suhail Motala

 

Approved by: Moulana Muhammad Abasoomar