Oppose the Jews and Christians and use dye

Question

Sayyiduna Abu Hurayrah (radiyallahu ‘anhu) reports Nabi (sallallahu ‘alayhi wa sallam) said: “The Jews and the Christians do not dye (their grey hair), so you shall do the opposite of what they do (i.e. dye your grey hair and beards).”

Please provide the reference and authenticity of the above?

 

Answer

Imams Bukhari and Muslim (rahimahumallah) have recorded this Hadith in their Sahih. The Hadith is therefore authentic.

(Sahih Bukhari, Hadith: 3462, 5899 and Sahih Muslim, Hadith: 2103. Also see: Fathul Mulhim, Hadith: 2102)

 

See the Hadith on the prohibition of using black dye here.

 

Kindly refer to a reputable Mufti/Darul Ifta for a fatwa on this issue.

 

And Allah Ta’ala Knows best.

 

Answered by: Moulana Suhail Motala

 

Approved by: Moulana Muhammad Abasoomar

 

Checked by: Moulana Haroon Abasoomar

__________

التخريج من المصادر العربية

صحيح البخاري (٣٤٦٢): حدثنا عبد العزيز بن عبد الله، قال: حدثني إبراهيم بن سعد، عن صالح، عن ابن شهاب، قال: قال أبو سلمة بن عبد الرحمن: إن أبا هريرة رضي الله عنه، قال: إن رسول الله صلى الله عليه وسلم، قال: «إن اليهود، والنصارى لا يصبغون، فخالفوهم».

صحيح البخاري (٥٨٩٩): حدثنا الحميدي، حدثنا سفيان، حدثنا الزهري، عن أبي سلمة، وسليمان بن يسار، عن أبي هريرة رضي الله عنه قال النبي صلى الله عليه وسلم: «إن اليهود والنصارى لا يصبغون، فخالفوهم».

صحيح مسلم (٢١٠٣): حدثنا يحيى بن يحيى، وأبو بكر بن أبي شيبة، وعمرو الناقد، وزهير بن حرب، واللفظ ليحيى، قال يحيى: أخبرنا، وقال الآخرون: حدثنا سفيان بن عيينة، عن الزهري، عن أبي سلمة، وسليمان بن يسار، عن أبي هريرة، أن النبي صلى الله عليه وسلم قال: «إن اليهود والنصارى لا يصبغون، فخالفوهم».

تكملة فتح الملهم (٢١٠٣): قوله: (فخالفوهم) وقع الأمر بالمخالفة هنا مطلقا. وأخرج أحمد بسند حسن عن أبي أمامة قال: «خرج رسول الله صلى الله عليه وسلم على مشيخته من الأنصار بيض لحاهم، فقال: يا معشر الأنصار! حمروا وصفروا، وخالفوا أهل الكتاب». وأخرج الطبراني في الأوسط نحوه من حديث أنس. وفي الكبير من حديث عتبة بن عبد: «كان رسول الله صلى الله عليه وسلم يأمر بتغيير الشعر مخالفة للأعاجم» كذا في فتح الباري (١٠: ٣٥٤).