Question

Kindly elaborate on the 10 categories of dhikr classified by Shah Waliyullah in his book, Hujjatullahil Balighah which are namely:

1. Tasbih
2. Tahmid
3. Tahlil
4. Takbir
5. Asking Allah (Du’as)
6. Asking for refuge
7. Istighfar
8. Tawakkul on Allah
9. Ismullah
10. Salutations (Durud)

 

Answer

You are probably referring to the section in Hujjatullahil Balighah, wherein Shah Waliyullah (rahimahullah) has discussed “الاذكار وما يتعلق بهب” i.e., Adhkar and whatever pertains to it.

After citing the various virtues of dhikr, he enlists various different forms of remembering Allah Ta’ala and using correct words for dhikr/dua which have come in the Hadith. He cites lengthy explanations and narrations under most of these different forms:

1) Saying Subhanallah. This in reality is declaring Allah Ta’ala to be pure and free of any faults and deficiencies

2) Saying Alhamdulillah. This in reality is affirming that Allah is perfect.

3) Saying La ilaha illalah. This has several different aspects. Among them is to repel all types of shirk.

4) Saying Allahu Akbar. This is acknowledging Allah’s Power and Sovereignty.

5) Making du’a and asking Allah for things that will benefit ones body and self regarding his character or asking Allah to remove his concerns regarding his home, wealth etc.

6) Using words in du’a that show complete submission and humility like the du’a “سجد وجهي للذي خلقه” I have prostrated before the one who created my face…”

7) Tawakkul and placing ones reliance and trust on Allah i.e. a person should make du’a using words that show one’s reliance on Allah like, “La hawla wa la quwwata illa billah”/ “Tawakkaltu ‘alallah”

8) Istighfar and seeking forgiveness the essence of which is focussing on the sins which have consumed a person.

9) Taking blessing through the name of Allah Ta’ala

10) Salutations upon Nabi (sallallahu ‘alayhi wa sallam)

(Hujjatullahil Balighah, vol. 2, pgs. 109-120)

 

And Allah Ta’ala Knows best.

Answered by: Mawlana Suhail Motala

Approved by: Mawlana Muhammad Abasoomar

__________

التخريج من المصادر العربية

حجة الله البالغة: (٢/ ١١٢)
واعلم أنه مست الحاجة إلى ضبط ألفاظ الذكر صونا له من أن يتصرف فيه متصرف بعقله الأبتر، فيلحد في أسماء الله، أو لا يعطى المقام حقه، وعمدة ما سن في هذا الباب عشرة أذكار في كل واحد سر ليس في غيره، ولذلك سن النبي صلى الله عليه وسلم في كل موطن أن يجمع بين ألوان منها.
وأيضا فالوقوف على ذكر واحد يجعله لقلقة اللسان في حق عامة المكلفين، والانتقال من بعضها إلى بعض ينبه النفس، ويوقظ الوسنان.
منها سبحان الله، وحقيقته تنزيه عن الأدناس والعيوب والنقائص.
ومنها الحمد لله، وحقيقته إثبات الكمالات والأوصاف التامة له.
ومنها لا إله إلا الله وله بطون كثيرة: فالبطن الأول طرد الشرك الجلي والثاني طرد الشرك الخفي. والثالث طرد الحجب المانعة عن الوصول إلى معرفة الله،
ومنها الله أكبر وفيه ملاحظة عظمته وقدرته وسلطانه، وهو إشارة إلى معرفة ثبوتية، ولذلك ورد في فضله أنه يملأ ما بين السماء والأرض، وهذه الكلمات الأربع أفضل الكلام وأحبه إلى الله، وهي غراس الجنة.
ومنها سؤال ما ينفعه في بدنه أو نفسه باعتبار خلقه، أو باعتبار حصول السكينة أو تدبير منزله وماله وجاهه وتعوذه عما يضره كذلك
ومنها التعبير عن الخضوع والإخبات، كقوله صلى الله عليه وسلم: «سجد وجهي للذي خلقه» الخ.
ومنها التوكل، وروحه. توجه النفس إلى الله بوجه الاعتماد عليه
ومنها الاستغفار، وروحه ملاحظة ذنوبه التي أحاطت بنفسه ونفضها عنها بمدد روحاني وفيض ملكي
ومنها التبرك باسم الله تعالى، وسره أن الحق له تدل في كل نشأة ومن تدليه في النشأة الحرفية الأسماء الإلهية النازلة على ألسنة التراجمه والمتداولة في الملأ الأعلى، فإذا توجه العبد إليه وجد رحمة الله قريبة.
ومنها الصلاة على النبي صلى الله عليه وسلم، قال صلى الله عليه وسلم «من صلى علي صلاة صلى الله عليه عشرا». انتهى بتصرف واختصار.