Question
What is the source and authenticity of the Hadith that states we should recite
La hawla wa la quwwata ten times in the morning
La hawla wa la quwwata ten times in the evening
La hawla wa la quwwata ten times when going to bed?
Answer
A narration which encourages the recital of ‘la hawla wa la quwwata illa billah’ appears in Musnadul Firdaws on the authority of Sayyiduna Abu Bakr (radiyallahu ‘anhu). The virtue stated therein is that the reciter will be protected from the following: Worldly calamities while sleeping, plots of Shaytan during the evening and the Anger of Allah in the morning.
(Musnadul Firdaws, Hadith: 8093)
Hafiz Ibn Hajar (rahimahullah) has cited the chain of narrators. The chain consists of a narrator who has been accused of fabricating Hadith.
(Zahrul Firdaws; Al Gharaibul Multaqah, Hadith: 3021. Refer: Lisanul Mizan, vol. 5 pg. 119, number: 4669)
There other authentic/suitable virtues of reciting la hawla wa la quwwata illa billah which should be quoted instead. See here, here and here.
And Allah Ta’ala Knows best.
Answered by: Moulana Suhail Motala
Approved by: Moulana Muhammad Abasoomar
__________
التخريج من المصادر العربية
الفردوس بمأثور الخطاب: (٥/ ٢٤٨)
(٨٠٩٣) – أبو بكر الصديق
يقول الله عز وجل: قل لأمتك: «يقولوا لا حول ولا قوة إلا بالله عشرا عند الصبح وعشرا عند المساء وعشرا عند النوم، يدفع عنهم عند النوم بلوى الدنيا/ وعند المساء مكايدة الشيطان وعند الصبح من غضبي».
الغرائب الملتقطة من مسند الفردوس لابن حجر:
(٣٠٢١) – قال : أخبرنا أبي ، أخبرنا عبد الله بن علي بن محمد بن فهد العلاف ، أخبرنا أبو الفتح بن أبي الفوارس إملاءً ، حدثنا محمد بن الحسن بن سليمان السمسار بهراة ، حدثنا عبد الرحمن بن قريش الهروي ، حدثنا عبد الله بن حريب الهروي ، حدثنا جعفر بن عيسى ، حدثنا رشدين بن سعد ، حدثنا معاوية بن صالح ، عن زينب بنت ، عن أسماء بنت عميس ، عن أبي بكر الصديق ، رفعه : «يقول الله عز وجل : قل لأمتك يقولوا : لا حول ولا قوة إلا بالله عشرا عند الصبح ، وعشرا عند المساء ، وعشرا عند النوم ، يدفع عنهم عند النوم بلوى الدنيا ، وعند المساء مكابدة الشيطان ، وعند الصبح أمنوا غضبي» .
لسان الميزان: ( ٥/ ١١٩)
(٤٦٦٩) – عبد الرحمن بن قريش بن خزيمة
هروي سكن بغداد. اتهمه السليماني بوضع الحديث، انتهى.
وقد ذكره الخطيب في تاريخه وقال: روى، عَن مُحَمد بن إسماعيل الصائغ وأصرم بن مالك وجماعة. وعنه محمد بن مخلد وجعفر الخلدي ومخلد بن جعفر وعلي بن محمد المصري وآخرون.
قال الخطيب: في حديثه أفراد وغرائب ولم نسمع عنه إلا خيرا.